07 April, 2013

MESYUARAT AGUNG PERSATUAN IBU BAPA DAN GURU KALI KE-28 DAN HARI ANUGERAH CEMERLANG BERJALAN LANCAR

BANDAR TENGGARA: 7 April 2013

Yang Dipertua PIBG, Hj Baharudin Md Sham
Foto: Ruzaimi Ahmad

Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru, Hj Baharudin Md Sham dalam ucapannya beliau bersyukur dan berterima kepada wakil rasmi Pengurus Besar Kemajuan Johor Tenggara, Hj Zainal Abidin Hj Ali kerana hadir dan merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) kali ke-28 tahun 2013.

Beliau menambah bahawa kerjasama yang erat yang ditunjukkan oleh ibu bapa dan guru terhadap perkembangan pelajaran murid dan pelajar di SMK Bandar Tenggara amat memuaskan. Justeru itu beliau menaruh harapan agar jawatankuasa yang telah dilantik tahun ini dapat menjalankan tugas dengan penuh komitment semata-mata untuk memperbaiki dan meningkatkan lagi mutu pendidikan anak-anak melalui program-program yang dirancang.

Ucapan Pengetua, Hj Armas Derusman

Pengetua SMK Bandar Tenggara, Hj Armas Derusman pula dalam ucapannya, beliau amat berterima kasih kepada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) kerana berusaha dengan gigih untuk memajukan anak bangsa.

Dalam ucapan beliau, banyak maklumat yang disampaikan kepada ibu bapa terutamanya dari segi sejarah sekolah, prasanara, kemudahan-kemudahan yang ada, bilangan guru dan kakitangan, enrolmen murid serta pencapaian dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran (STPM).Tidak ketinggalan juga, beliau memberikan harapan tinggi kepada pencapaian di bidang kokurikulum sama ada dari kalangan murid Pendidikan Khas, Aliran Perdana dan Pra Universiti.

Tuan Hj Armas melancarkan slogan baru iaitu daripada "Sekolahku Sentiasa Cemerlang" kepada "Sekolahku Gemilang". Harapan beliau transformasi ini akan menjadikan warga sekolah lebih berdaya saing dan mencapai sasaran yang diimpikan setanding dengan sekolah-sekolah bandar yang ternama.


Unit-unit terlibat

Pembawa bunga manggar
Pasukan Gamelan, bimbingan Abd Razak Saat

Kadet Polis Puteri
Pasukan Silat Sekolah
Penyambut tetamu
Pasukan Kompang Sekolah

Perasmian Bilik Bimbingan dan Kaunseling.

Laporan peristiwa boleh dimuat turun.
Sedang dikemaskinikan...

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ