18 July, 2014

MAJLIS PEMBUDAYAAN AL QURAN DIPERTINGKAN LAGI SEMPENA BULAN RAMADAN 2014

17 Julai 2014 : Pengurusan Hal Ehwal Murid (HEM)
Tuan Kadi Kota Tinggi
Majlis pembudayaan al-Quran yang dirancang oleh Pengurusan Hal Ehwal Murid, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara, menurut Encik Rashid bin Muhidin berjalan seperti biasa. Katanya lagi, peningkatan ilmu dan kefahaman tentang Islam amat penting untuk pelajar-pelajar sekolah ini. Pengerusi majlis pembudayaan al-Quran tersebut dikendalikan oleh Ustaz A. Rahim bin Arshad, imam Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara.

Tuan Haji Mohamad Fauzi bin Bachok, dari Pejabat Agama Islam Kota Tinggi mengupas secara ringkas berkaitan dengan kepentingan bulan ramadan dan mukjizat al-Quran yang diturunkan oleh Allah kepada nabi Muhammad s.a.w untuk menjadi ikutan seluruh masyarakat Islam di seluruh dunia.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Puan Zaharah binti Mohd Jani, Pengetua, Puan Anim binti Mohamed Jaib, Penolonga Kanan Pentadbiran, Encik Rashid bin Muhidin, Penolong Kanan HEM, Encik Ahmad bin Survi, Penolong Kanan Kokurikulum, Ketua-ketua bidang, guru kaunselor dan semua murid dan pelajar.

Pengetua menyampaikaan cenderama
selepas majlis ceramah.


Encik Rashid Muhidin bersama Tuan Kadi Kota Tinggi

Guru lelaki

Guru-guru perempuan dan pelajar

Guru kaunselor

Guru lelaki danpelajar

Pelajar Prauniversiti

IKRAR PESERTA TAHAP GANGSA 2014

16 Julai 2014 : Bilik Seminar

Bacaan Ikrar ARP Rakan Muda diketuai oleh
Mohd Farouk

Taklimat Program Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) kali ini adalah menjurus kepada cara dan kaedah menulis yang perlu difahami dan dipatuhi oleh peserta-peserta selaras dengan format yang diberikan oleh panel program ARP Rakan Muda di peringkat kebangsaan.

Pemimpin Program Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM), Encik Ahmad Survi menyampaikan taklimat kepada 60 peserta tahap gangsa di bilik seminar, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara petang ini.

Dalam sesi taklimat tersebut, katanya semua peserta tahap gangsa perlu melengkapkan 4 komponen utama iaitu khidmat masyarakat, kemahiran, rekreasi fizikal dan penjelajahan lasak. Catatan aktiviti adalah merujuk kepada jumlah minima 5 jam setiap bulan.

Bagi komponen khidmat masyarakat peserta perlu merekod aktiviti-aktiviti selama 6 bulan bermula selepas sesi taklimat ARP Rakan Muda peringkat sekolah. Manakala 3 bulan bagi komponen kemahiran, rekreasi fizikal dan aktiviti perkhemahan selama 2 hari 1 malam.

Selepas majlis taklimat itu, Mohd Farouk, ahli lembaga pengawas mengetuai bacaan ikrar untuk taat setia kepada negara dan dalam masa yang sama membantu diri, masyarakat, bangsa dan negara secara sukarela.

Turut hadir dalam sesi taklimat itu ialah Tuan Hj Zolkeple bin Jemadar, Pn. HAfilah binti Hamzah, Guru Kokurikulum Prauniversiti, Cik Siti Hanizan binti Samsuri, Guru Penasihat Pasukan Pandu Puteri dan Encik Hanafi bin Hamzah, guru ganti.


Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ