31 August, 2013

SAMBUTAN MALAM AMBANG KEMERDEKAAN 2013 PERINGKAT NEGERI JOHOR

30 Ogos 2013 : "Malaysia Berdaulat; Tempat Tumpahnya Darahku"

Banner  Autograf Sambutan Ambang Kemerdekaan Ke-56
di Dataran Bandaraya Johor Bahru
(20m panjang, 3m  tinggi)

Wakil SMK Bandar Tenggara
Sambutan Ambang Kemerdekaan Ke-56, Peringkat Negeri Johor anjuran Kerajaan Negeri Johor telah diadakan di Dataran Bandaraya Johor Bahru mulai jam 4.00 petang semalam. Kelab Berbasikal Bandar Tenggara (BTec) telah mendapat peluang untuk turut serta menyemarakkan sambutan kemerdekaan tersebut.

Seramai 2 orang murid dan 3 orang guru dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara mengambil bahagian dalam kayuhan sejauh 25 kilometer bermula jam 8.30 malam. Ahmad Survi, Penolong Kanan (PK) Kokurikulum, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara mengetuai Kelab BTec, dalam Program Merdeka Fun Ride Johor 2013, menulis ucapan kemerdekaan dan menurunkan tandatangan pada banner autograf sepanjang 20 meter dan 3 meter tinggi sebelum aktiviti kayuhan bermula.

Kayuhan Ambang Kemerdekaan, "Fun Ride Merdeka 2013"
Ahmad Survi, Abd Razak Saat, Khairulnizam Mohd Yusof,
Hakim Azman (Ting:4) dan Muhammad Amirul Mukminin (Ting: 1)
Kamallulail Toha, Penolong Kanan (PK) Kokurikulum,
SMK Sultan Alauddin, Bukit Besar turut serta dalam "Merdeka Fun Ride Johor 2013"

Menarik Mengenai Sukan Baru Di Sekolah
Pautan ke 

27 August, 2013

MELAHIRKAN GENERASI MUDA DAN WARGANEGARA YANG PATRIOTIK

27 Ogos 2013 : SMK Munshi Abdullah
Hazira Shamsul Ihtihsham (2 Baiduri)
Wakil Sekolah
Panitia Sejarah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara tidak ketinggalan menghantar peserta untuk menyertai Karnival 1 Malaysia, Sempena Bulan Penghayatan Kemerdekaan Sekolah-sekolah Menengah Daerah Kulaijaya di SMK Munshi Abdullah, Kulaijaya.

Hazira Shamsul Ihtihsham daripada kelas 2 Baiduri, mewakili sekolah di bawah kategori menengah rendah manakala Nur Afi'zah Zulkeple, 4 Delima kategori menengah atas.

Shamsul Ihtihsham selaku guru pengiring ditemui berkata, pertandingan deklamasi sajak berjalan dengan baik dan keputusan pertandingan akan diumumkan pada 21 September 2013 di TJ Mart, Kulaijaya.

Katanya lagi, matlamat pertandingan deklamasi sajak itu ialah menanam semangat patriotism, memupuk nilai-nilai murni serta melahirkan generasi muda dan warganegara yang patriotik. Pada akhir pertandingan ini diharapkan murid dapat memahami dan mengenali sejarah perkembangan bangsa dan Negara.


Rakaman video peserta SMK Bandar Tenggara:-


Deklamasi Sajak oleh
Hazira Shamsul Ihtihsham (2 Baiduri)
SMK Bandar Tenggara, Kulaijaya, Johor
Jurulatih : Zolkeplee Jemadar

Deklamasi Sajak oleh
Nur Afizah Zulkaplee (4 Delima)
SMK Bandar Tenggara, Kulaijaya, Johor
Jurulatih : Zolkeplee Jemadar


Rujukan : (klik di bawah)
Pertandingan Deklamasi Puisi Peringkat Kebangsaan 2012
Dewan Seminar, Aras 2, Menara DBP Kuala Lumpur

25 August, 2013

MAJLIS HARI RAYA AIDILFITRI DISAMBUT MERIAH

23 Ogos 2013 : Anjuran Badan Kebajikan Guru dan Kakitangan (BKGK) dan PIBG

Hj Baharudin Md Sham, Yang Dipertua
Persatuan Ibu Bapa dan Guru
Hj Baharudin Md Sham, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara, dalam ucapannya beliau berterima kasih di atas komitment yang tinggi dan kejayaan Badan Kebajikan Guru dan Kakitangan Sekolah yang diketuai oleh Cikgu Abd Rahman Salleh telah mengadakan Majlis Sambutan Hari Raya tahun ini.

Dalam ucapan ringkas beliau memohon maaf sekiranya ketika memimpin Persatuan Ibu Bapa Guru terdapat kesilapan, kesalahan dan ketidak lancaran dalam melaksanakan tugas. Begitu juga beliau mewakili ahli jawatankuasa yang lain memohon dihalalkan jika termakan dan terminum sepanjang setahun ini. Beliau menaruh harapan semoga kita dapat merayakan Aidil Fitri pada tahun-tahun akan datang. "Terima kasih pada semua dan Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin."

Keluarga Warga Sekolah SMKBT
Marhaban, Selawat Ke Atas Nabi s.a.w
Ahli Jawatankuasa BKGK dan PIBG
Ahli Jawatankuasa PIBG

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ