06 April, 2012

PERKHEMAHAN KELAB LUKISAN KEJURUTERAAN SMK BANDAR TENGGARA KE GUA ARONG, MERSING

6 April 2012 : Perkhemahan Kelab Kejuruteraan
Kelab Lukisan Kejuruteraan SMK Bandar Tenggara

Gunung Arong, Mersing menjadi pilihan dalam program perkhemahan Kelab Lukisan Kejuruteraan (LKJ) tahun ini, kata guru penasihat, Shahfudin Hussein. Tambahnya lagi, di antara matlamat utama program ini ialah untuk melibatkan murid-murid matapelajaran Lukisan Kejuruteraan yang diajarnya, terlibat dalam aktiviti berkumpulan, dalam suasana alam flora, fauna semulajadi lagi menyegarkan.

MESYUARAT KAWAD KAKI PERINGKAT SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH DAERAH KULAIJAYA TAHUN 2012

5 April 2012: Khamis Bilik Mesyuarat PPD Kulaijaya


Pertandingan Kawad Kaki Peringkat daerah Kulaijaya Tahun 2012 akan diadakan di dua tempat iaitu SMK Kota Kulai dan SMK Tunku Abdul Rahman Putra, kata penolong pegawai pelajaran daerah Kulaijaya Johan Hj Nasir.

Johan Hj Nasir, Penyelia
Pasukan Badan Beruniform Daerah Kulaijaya

05 April, 2012

SMKBT TEMPAT KETIGA KUMPULAN D PERTANDINGAN BOLA SEPAK MSSD KULAIJAYA TAHUN 2012

5 April 2012 :
Kumpulan D, SMK Bandar Tenggara, SMK Bandar Tenggara 2, SMK Sri Pinang dan SMK Sultan Alauddin

SMK Bandar Tenggara 2
Johan Kumpulan D

Kejayaan SMK Bandar Tenggara 2 pada suku akhir apabila mengalahkan SMK Bandar Putra dengan jaringan 4 tanpa balas di padang Majlis Perbandaran Kulaijaya petang tadi menyuntik semangat baru kepada para pemain untuk beraksi pada peringkat separuh akhir esok. 

PASUKAN BOLA SEPAK B15 BERAKSI CEMERLANG PETANG SEMALAM

4 April 2012: Berjaya menempatkan diri ke peringkat suku akhir.

Pasukan Bola Sepak Sekolah Bawah 15 Tahun

Kejutan awal diterima oleh pasukan bola sepak sekolah bawah 15 tahun apabila dikalahkan oleh SMK Bandar Tenggara 2 pagi semalam dengan jaringan 2 - 0. Namun kebangkitan semula pasukan bola sepak di bawah bimbingan Khairul Aimie terserlah petang semalam apabila berjaya mengalahkan SMK Sri Pinang dengan 5-0.

POTENSI DIRI PELAJAR DICUNGKIL PADA PERHIMPUNAN KOKURIKULUM SETIAP HARI RABU

4 April 2012: Potensi pelajar teserlah dan dihargai

Persembahan Nasyid oleh Pengakap Kelana
PraUniversiti

Peluang terbuka luas kepada pelajar untuk menunjukkan bakatnya. Kata GPK Kokurikulum, Ahmad Survi  apabila ditemui petang semalam. Ruang dan peluang sentiasa diberikan kepada pelajar untuk menunjukkan bakat dan kebolehannya sama ada secara individu atau pun berkumpulan. Petang ini kumpulan nasyid pelajar prauniversiti  mempersembahkan dua buah lagu. Kelantangan dan kemerduan suara mereka mendapat tepukan gemuruh serta sorakan dari penonton yang hadir. Seramai 780 orang pelajar dan guru-guru SMK Bandar Tenggara berhimpun setiap Rabu. 

01 April, 2012

MAJLIS PENYERAHAN BUKU GANGSA DAN PASPORT GANGSA PROGRAM ANUGERAH EMAJA PERDANA RAKAN MUDA (ARPRM) PRA UNIVERSITI TAHUN 2012

30 Mac 2012 : Bilik Seminar

Penyerahan Buku Gangsa dan Pasport Gangsa

Pengetua, Tuan Haji Mahmod Hashim dalam majlis penyerahan buku pasport dan diari gangsa Program Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) di bilik seminar SMK Bandar Tenggara, Kulaijaya. Turut hadir GPK Tingkatan Enam, Mohd Pozi Kemin, pemimpin ARPRM sekolah, Ahmad Survi, guru-guru tingkatan enam.

Seramai 96 orang pelajar Pra Universiti menerima taklimat dari pemimpin ARPRM sekolah untuk melaksanakan dan merekod 4 elemen penting iaitu khidmat masyarakat selama 6 bulan, kemahiran, 3 bulan, rekreasi fizikal, 3 bulan dan penjelajahan lasak selama 2 hari satu malam bagi melengkapkan pingat gangsa. Manakala seramai 15 pelajar layak untuk mengambil pingat Perak.

KE ARAH MELAHIRKAN PELAJAR CELIK AL QURAN PERINGKAT SEKOLAH TAHUN 2012

30 Mac 2012: Dewan Permata

Majlis pelancaran

Pengetua, Tuan Hj Mohmad Hashim, merasmikan Program Penghayatan Al Quran peringkat sekolah yang diadakan pada Jumaat lepas. Seramai 700 murid/pelajar sama-sama menghayati bacaan Al Quran yang disampaikan oleh Muhamad Fiqry Muhamad Fahmi (pelajar buta) dari SM Pendidikan Khas Vokasional Indahpura, Kulaijaya.

PK Hal Ehwal Murid ditemui berkata, program seperti ini mempunyai matlamat penting dalam usaha untuk meningkatkan disiplin, menguatkan jati diri setiap individu, patuh kepada peraturan sekolah. Antara objektif penting ialah untuk  meningkat kesedaran betapa pentingnya ajaran islam dalam pembentukan diri dan sahsiah pelajar. Beliau mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam menjayakan program ini.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ