05 April, 2012

SMKBT TEMPAT KETIGA KUMPULAN D PERTANDINGAN BOLA SEPAK MSSD KULAIJAYA TAHUN 2012

5 April 2012 :
Kumpulan D, SMK Bandar Tenggara, SMK Bandar Tenggara 2, SMK Sri Pinang dan SMK Sultan Alauddin

SMK Bandar Tenggara 2
Johan Kumpulan D

Kejayaan SMK Bandar Tenggara 2 pada suku akhir apabila mengalahkan SMK Bandar Putra dengan jaringan 4 tanpa balas di padang Majlis Perbandaran Kulaijaya petang tadi menyuntik semangat baru kepada para pemain untuk beraksi pada peringkat separuh akhir esok. 

Satu lagi ialah, pasukan SMK Kangkar Pulai yang telah menumpaskan SMK Tunku Abdul Rahman Putera dengan jaringan 1-0 untuk layak ke pusingan seterusnya. Pasukannya akan bertemu dengan SMK Bandar Tenggara 2 pada peringkat separuh akhir nanti.

Saingan sengit kali ini pada peringkat suku akhir apabila naib juara kumpulan D, SMK Sultan Alaudin, Felda Bukit Besar,  telah menerima kekalahan tipis apabila tumpas kepada SMK Sultan Ibrahim, dengan jaringan 3 berbalas 2.

Penganjur pertandingan bola sepak bawah 15 tahun, peringkat sekolah-sekolah menengah daerah Kulaijaya, Abu Samah, ditemui berkata pasukan sekolah tahun ini menunjukkan peningkatan dari segi mutu pengurusan, kejurulatihan dan corak permainan sehingga dapat membentuk dan melahirkan  pemain-pemain bola sepak yang berdisiplin, mempunyai semangat juang yang tinggi serta mempunyai potensi untuk menjadi pemain terbaik pada satu masa nanti. 



Beliau menaruh harapan, agar pasukan daerah Kulaijaya, kategori bawah 15 tahun, satu masa nanti akan berjaya menjadi juara dalam Pertandingan Bola Sepak Majlis Sukan Sekolah-sekolah Johor. Tambahnya lagi, pemain-pemain bola sepak yang mewakili setiap sekolah ke pertandingan seumpama ini sekurang-kurangnya telah berjaya melaksanakan program 1Murid 1Sukan, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Tahniah kepada semua pemain, pengurus pasukan, jurulatih dan guru penasihat kelab bola sepak dan pengurusan di peringkat Pejabat Pelajaran Daerah Kulaijaya, Abdul Talib Daud, selaku penyelia sukan daerah.  

SMK Sultan Alauddin, Bukit Besar
Naib Johan Kumpulan D
 
SMK Bandar Tenggara
Tempat Ke-3 Kumpulan D
SMK Sri Pinang
Tempat keempat D

Pengelola Zon Tenggara, Aidil Noor Zainal, SMK Bandar Tenggara 2

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ