02 August, 2013

PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2013

2 Ogos 2013: Peperiksaan Percubaan PMR 2013 berakhir hari ini.

Setiausaha Peperiksaan sedang menyemak angka giliran calon
Seramai 129 orang calon peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini telah menduduki peperiksaan percubaan PMR di Dewan Permata, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara, Kulaijaya bermula 29 Julai lepas berakhir hari ini.

Setia usaha peperiksaan sekolah, Tuan Haji Saifullah Abd Wahab ditemui berkata, peperiksaan dapat dijalankan dengan baik dan tiada masalah yang timbul. Katanya lagi, selaku setia usaha peperiksaan beliau mengucapkan jutaan terima kasih kepada Anim Mohamed Jaib, PK Kurikulum, jawatankuasa peperiksaan, jawatankuasa dewan, guru-guru kaunselor dan semua guru yang membantu melicinkan lagi perjalanan peperiksaan tersebut. Terima kasih juga kepada calon-calon PMR kerana dapat mematuhi peraturan peperiksaan.

Jadual Peperiksaan PMR 2013
Sumber : Setia usaha Peperiksaan Sekolah

01 August, 2013

PERUBAHAN FORMAT PERMOHONAN LAWATAN MURID - TERKINI

1 Ogos 2013 : Borang Lawatan Murid. Undang-undang Pelancongan Sekolah 1957



Surat Jabatan Pelajaran Johor, bertarikh 13 Julai 2013, dirujuk : JPNJ.PP(31)/100-5/3/1(15)
1. Borang Lawatan Murid format terbaru boleh dimuat turun melalui laman web JPNJ.

Borang yang sama juga boleh dimuat turun melalui Blog Kokurikulum SMKBT:-
1. Borang Lawatan Murid.
2. Kelulusan Permohonan Lawatan (senarai semak).
  

31 July, 2013

MALAYSIA HONG KONG YOUTH EXCHANGE PROGRAMME 2013

30 Julai 2013 :  Gunung Pulai II, Pekan Nanas, Pontian
Peserta Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) Tahap Emas
Malaysia dan Hong Kong
Seramai 11 orang peserta Tahap Perak daripada AYP Hong Kong telah berjaya menamatkan program Malaysia-Hong Kong Youth Exchange Program 2013 di Gunung Pulai II, Pekan Nanas, Pontian.

Program yang dianjurkan oleh Jabatan Belia dan Sukan (JBS) dengan kerjasama Quantum Centre, IC Youth Representative Asia Pacific dan Malaysia Nasional Award Authority (MNAA) yang melibatkan pelajar sekolah menengah daerah Kulaijaya telah mendapat kebenaran bertulis daripada Pengarah Pelajaran Johor. Program tersebut berlangsung selama seminggu bermula 24 Julai lepas.

Sekolah-sekolah Menengah (SM) Daerah Kulaijaya yang aktif dalam Program Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) terpilih mengikuti program tersebut . Sekolah-sekolah tersebut ialah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara, SMK Tunku Abdul Rahman Putra dan SMK Indahpura 1.
Peserta Perak SMK Bandar Tenggara
bersama Marene Mohamad, Jurulatih QM



Peserta SMK Tunku Abdul Rahman Putra
bersama PK Kokurikulum, Mr Oii.


MALAYSIA - HONG KONG YOUTH EXCHANGE PROGRAMME 2013                                             

Date : 24 - 30 July 2013
Place : Gunung Pulai II, Pekan Nanas, Pontian.
Organised: YP Hong Kong, Johor Youth And Sports Department dan Malaysia NAtional Award Authority.
Callobratipn With : Quantum Training Centre, IC Youth Representative Asia Pacific dan Johor Education Department.

Programme Objective:
1. To enchance relationship between Malaysia and Hong Kong NAA via exchange programme.

2. Providing a platform for participant to engage and also exchange on ideas.

3. Tp promote NAA Malaysia at international arena.

4. To built a better and greater relationship between two countries.

Mr Mohamad Rahiman
Quantum Training Centre

Delegations from Hong Kong with Quantum Training Centre
Mr. Mohamed Rahiman and Mr Ravichandran (Gold Awarded)


Link ke Blog Rakan Muda SMK Bandar Tenggara untuk info selanjutnya.

Peserta Hong Kong
Lam Ling Fung, Siu Lai Man, Wong See Yuen, Yu Hiu Yan, Lam Oi Tung, Lui Ka Wing, Mok Ka Yan, Hui Chun Him dam Fok Yat Fei.

Peserta Malaysia
Pebi Pitri Anasari Henrizal, Dhanesh raj a/l Valan, Siti Norhanisah Wahab, Siti Norhayati Norhashim, Sujean s/o Ganesan, Ahmad Shahreeza Isham Mudin, Ameera NAtasha Jamaludin, Tee Hoi Shuen, Nur Aqilah Ahmad, Hakim Azman, Nur Afifah Ayob dan Nur Afizah Zulcapele.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ