21 June, 2012

KULAIJAYA JUARA KESELURUHAN KOMPANG FORMASI NEGERI JOHOR

21 Jun 2012: SMK Tunku Husin, Mersing

Daerah Muar muncul menjadi juara dalam Pertandingan Kompang Formasi Peringkat Negeri Johor kategori sekolah menengah sekali gus menggagalkan pasukan kompang SMK Bandar Tenggara, untuk mengekalkan kejuaraan buat kali kedua berturut-turut.

Buat kali pertamanya tahun ini, daerah Kulaijaya menjadi juara keseluruhan apabila pasukan kompang Sekolah Kebangsaan Bandar Tenggara 1, mewakil daerah Kulaijaya berada pada tempat kedua kategori sekolah rendah.

Sebanyak 19 buah sekolah telah terlibat mewakili daerah masing-masing iaitu Johor Bahru, Pontian, Batu Pahat, Muar, Kulaijaya, Segamat, Mersing, Pasir Gudang dan Kluang. Pasukan yang menjadi juara kategori sekolah randah dan menengah akan mewakili negeri Johor ke peringkat kebangsaan yang akan berlangsung di Kuala Lumpur, kata Penolong Pengarah Seni, Muzik dan Kebudayaan, Jabatan Pelajaran Johor.

18 June, 2012

WATIKAH PERLANTIKAN KENARI 2012

18 Jun 2012: Dewan Permata
Pengerusi KENARI,
Muhammad Fakhulradzi Mohd Fauzi
Majlis Watikah Perlantikan KENARI telah disempurnakan oleh Penolong Kanan Pentadbiran, Anim Mohamed Jaib di Dewan Permata pagi tadi. Pergerakan masuk semua ketua, penolong, bendahari dan setiausaha kelas diiringi dengan paluan kompang dan menerima tepukan gemuruh sejurus memasuki pintu dewan. Malis yang dihadiri oleh 780 orang pelajar dan 82 guru sekolah ini menjadi saksi kepada majlis yang julung-julung kalinya diadakan tahun ini.

17 June, 2012

KAYUHAN SANTAI - BTec

17 Jun 2012: BTec (Bandar Tenggara Cycling Club) - Kayuhan Santai

Pengerusi BTec, Khairulnizam Mohd Yusof, ditemui berkata kayuhan berbasikal sejauh 48 kilometer pergi balik dari Kolej Komuniti ke Felda Bukit Ramun pada hari cuti minggu ini mendapat sambutan yang baik dari warga SMK Bandar Tenggara dan ibu bapa. Seramai 25 orang telah terlibat. Persingahan pertama ialah di Felda Sungai Sayong, manakala kedua ialah di simpang Kota Tinggi  Bukit Ramun.

Guru baru SMK Bandar Tenggara, Munirah Md Sidek dan Hanifatiza Mohd Yusoff walau pun kali pertama mereka terlibat dalam kayuhan berbasikal sejauh ini, mereka telah berjaya menamatkan kayuhan dan masih dapat melemparkan senyuman ketika sampai ke Kolej Komuniti.

Matlamat dan objektif kayuhan ini ialah untuk meningkatkan tahap kecergasan fizikal, mental serta mengiratkan lagi ikatan siraturrahim yang sedia terjalin di antara guru, murid dan ibu bapa. Di samping itu juga meningkatkan motivasi diri ke arah yang lebih baik dengan melakukan aktiviti riadah. Badan sihat minda cergas menjadi objektif kayuhan kami.

Kayuhan ini juga disertai oleh seorang murid Pendidikan Khas, Nasrulhadi Ses yang menuggang basikal fiksi.  yang telah diubahsuai untuk kayuhan di jalan raya (on road). Katanya, saya akan bergiat aktif dalam aktiviti berbasikal jika diberi peluang.

Peserta kayuhan;
Abd Razak Saat, Man Rajuan Geoh, M.Nurhazman Lokman, Ahmad Survi, Khairulnizam Mohd Yusof, Aidil Shamin Abd Razak, Ahmad Nazri Selamat, Hasry Mustakim, Hakim Azman, Muhd Akmal Masral, Nasrulhadi Ses (pendidikan khas), Sudarma Dugal, Natra Mohd, Salmah Othman, Nur Izzati Husna Rosli, Munirah Md Sidek, Hanifatiza Mohd Yusoff, Man Pengeli, Rohaya dan anaknya,  Anili Fasha Mahadi dan Siti Hanizan Samsuri. Suriati Alias bertugas sebagai marshall berkenderaan.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ