12 July, 2012

KEJOHANAN BALAPAN DAN PADANG KALI KE-20 TAHUN 2012 MERIAH

12 Julai 2012: Stadium Tenggara

Yang Dipertua PIBG, Tn Hj Baharuddin Md Sham
menerima cenderahati daripada PK Pentadbiran, Anim Mohamad Jaib

Kejohanan Balapan dan Padang Peringkat Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Tenggara Kali Ke-20 Tahun 2012 telah dirasmikan oleh Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Hj Baharudin Md Sham di Stadium Tenggara petang lalu.

Beliau mengucapkan tahniah kepada pasukan dan atlit-atlit yang berjaya mengharumkan nama rumah sukan masing-masing. Katanya lagi, tahniah kepada semua jawatankuasa yang berjaya menganjurkan program besar tahun ini. Kecemerlangan akademik adalah paling utama, kejayaan sebenar seseorang pelajar adalah kejayaan dirinya untuk menjadikan pelajaran dan aktiviti sihat seperti sukan olahraga seimbang. 



Usaha gigih dan konsisten ketua, penolong dan guru-guru serta atlit-atlit membawa tuah kepada TUAH. Strategi dan sasaran ketua rumah Tuah, Hamzah Rahman Soriat sebagai perancang menjadi kenyataan apabila menyingkirkan juara tahun lepas Lekir dan sekali gus muncul menjadi Johan keseluruhan dalam Kejohanan Balapan dan Padang Kali Ke-20 tahun ini. 


Tahniah kepada Guru Penasihat rumah Tuah, Pn Hajjah Hamimah Yunos, Ketua Rumah, Hamzah Rahman Soriat dan penolongnya, Cik Zahiah Hamzah. Kepada semua guru-guru dan atlit-atlit dan ahli-ahli rumah Tuah diucapkan syabas dan tahniah.





Tahniah kepada Setiausaha Sukan. Saipi Halidin, penolongnya, Siti Hanizan Samsuri dan semua jawatankuasa kerana berjaya menganjurkan kejohanan pada tahun ini.


Senarai nama guru-guru rumah Tuah:-

Keputusan Kejohanan Balapan dan Padang Kali Ke-20 Tahun 2012:- Johan : TUAH Kedua : KASTURI Ketiga : LEKIR dan ke-4: JEBAT, 



Keputusan Kejohanan Balapan dan Padang Kali Ke-20 Tahun 2012:-
TUAH        -  14E 9P 8G
KASTURI  -    9E 10P 12G
JEBAT      -    7E 9P 8G
LEKIR       -    4E 6P 6G

Keputusan Kejohanan Balapan dan Padang Kali Ke-19 Tahun 2011:-

LEKIR      - 11E 8P 6G
TUAH       -   6E 6P 8G
KASTURI -   5E 8P 5G
JEBAT      -   4E 4P 7G

AKSI-AKSI DALAM SUKAN

Acara 4 x 400 m
Hai...bukan senang
bang

 
Cikgu Haniff
Lari berganti-ganti



Kategori Perempuan
Penyampaian hadiah oleh YDP
PIBG, Tn Hj Baharudin Md Sham
Acala larian di Stadium Tenggara

10 July, 2012

SENAMROBIK 1MURID 1SUKAN 1MALAYSIA DISAMBUT MERIAH

10 Julai 2012 : Badan Sihat Otak Cergas
Wakil rasmi PPD Kulai, Tn Hj Abd Rahman Sapuan
melancarkan Program Senamrobik 1Murid 1Sukan 1Malaysia

Seramai 826 murid, 9 kakitangan sokongan dan 84 guru telah menyemarakkan lagi Senamrobik 1Murid 1Sukan Serentak Seluruh Negara pagi ini.

Wakil pengetua, Ahmad Survi telah menyampaikan ucapan dan merasmikan Senamrobik 1Murid 1Sukan 1Malaysia disaksikan oleh murid, guru dan kakitangan sokongan SMK Bandar Tenggara di Dewan Permata.

Wakil rasmi PPD Kulai, Tuan Hj Abd Rahman Sapuan menarik 'banner'  menandakan pelancaran program Senamrobik 1Murid 1Sukan 1Malaysia, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) bermula pada jam 8.00 pagi mendapat  tepukan gemuruh oleh hadirin. Bersama-sama beliau ialah GPK Hal Ehwal Murid, Rashid Muhidin sebagai pengiring pelancaran program.


Ahmad Nazri Selamat, selaku penyelaras program ini memberikan taklimat ringkas dan mengemudi senamrobik di Dewan Permata mengikut sesi pertama untuk semua guru, kakitangan dan murid lelaki dan diikuti oleh perempuan pada sesi kedua.

Turut hadir dan bersenamrobik dalam program tersebut ialah GPK PraUniversiti, Mohd Pozi Kemin, semua guru kanan matapelajaran, Pn Hjh Sawilah Auf, Pn Hjh Hamimah Yunos, Pn Hjh Hayati Abdullah dan Pn. Hjh Hasnah Kasnan, guru-guru kaunselor; Tn Hj Khairuddin Abu Nawas, Salmah Othman dan Noridah Sidek, pembantu tadbir; Rosidah Ali, Sad'hana Mohd Yusof dan Nur Izziana Othman. Pekerja-pekerja sekolah juga tidak ketinggalan bersenamrobik bersama-sama murid dan guru sekolah.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ