02 May, 2012

MAJLIS PERASMIAN PENUTUP PERTANDINGAN KAWAD KAKI PASUKAN BADAN BERUNIFORM KATEGORI AGENSI KETAJAAN (GO) PEREMPUAN PERINGKAT NEGERI JOHOR

2 Mei 2012 : Perasmian Penutup di Todays Mall, Tiram
Ketua Unit Kokurikulum JPNJ
Tuan Hj Kamarudin Mohd Tahir

Ketua Unit Kokurikulum Jabatan Pelajaran Johor, Tuan Hj Kamarudin Mohd Tahir menutup rasmi Pertandingan Kawad Kaki Pasukan Badan Beruniform Kategori Agensi Kerajaan -GO (perempuan) Peringkat Negeri Johor Tahun 2012 di Todays Mall, Ulu Tiram, Johor petang ini.

Dalam ucapan beliau, objektif utama pertandingan ini ialah untuk melahirkan pelajar yang bersisiplin, berletrampilan dan berwibawa melalui aktiviti kawad kaki. Tambahnya, tahniah kepada pasukan yang menang dan syabas kepada yang tidak berjaya. Semua pasukan telah menunjukkan persembahan yang terbaik.

PASUKAN KADET POLIS (PUTERI) SMK BANDAR TENGGARA MEWAKILI DAERAH KULAIJAYA KE PERTANDINGAN KAWAD PERINGKAT NEGERI JOHOR 2012

2 Mei 2012 : Today's Mall, Tiram Johor

Pasukan Kadet Polis (Puteri) SMK Bandar Tenggara
Pengetua, Tn Hj Mohmad Hashim, GPK Pentadbiran, Pn Anim Mohamed Jaib,
GPK HEM, En Rashid Muhidin dan GPK Kokurikulum, En Ahmad Survi

Pertandingan Kawad Kaki Pasukan Badan Beruniform Kategori Agensi Kerajaan (GO) Perempuan Peringkat Negeri Johor 2012 diadakan di Todays Mall, Tiram, Johor.

BENGKEL PEMANTAPAN PEMIMPIN ANUGERAH REMAJA PERDANA RAKAN MUDA PERINGKAT NEGERI JOHOR

29 Aprl 2012: Pertauliahan Guru Pemimpin melalui perbengkelan

Penceramah Bengkel
Pemimpin ARPRM Johor
Pengarah Belia dan Sukan Negeri Johor, Mohd Nor Mohd Said merasmikan Majlis Penutupan dan Penyampaian Sijil Bengkel Pemantapan Pemimpin Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) di Dewan Teratai, Hotel Selesa, Pasir Gudang, Johor.

Bengkel kali ini disertai oleh seramai 35 orang peserta. Objektif utama bengkel tersebut ialah memberikan pendedahan kepada guru-guru pembimbing di sekolah, pengerak Rakan Muda, badan-badan NGO's
mengenai halatuju dan pelaksanaan ARPRM di negeri Johor. Setelah itu jaringan hubungan di antara pemimpin, mentor, jurulatih dapat dijalinkan.

Peserta-peserta bengkel menerima taklimat mengenai prinsip dan falsafah ARPRM, pelaksanaan ARPRM di sekolah, struktur organisasi di peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa, perancangan aktiviti, perekodan dan penilaian Gangsa, Perak dan Emas dan diakhiri dengan sesi pembentangan oleh setiap kumpulan.

01 May, 2012

KARNIVAL PERPADUAN MESRA RAKYAT DI BANDAR TENGGARA

29 April 2012: Gabungan DUN Panti, DUN Pasir Raja dan Parlimen Tenggara
Pasukan Kompang SMK Bandar Tenggara

Penduduk Bandar Tenggara, pasti amat bertuah dengan kunjungan ADUN PANTI, YB Dato' Haji Baderi bin HJ Dasuki dalam program Karnival Perpaduan Mesra Rakyat yang diadakan di perkarangan gelanggang tenis KEJORA. Beliau turut menyeru orang ramai agar bersatu padu demi kesejahteraan dan kestabilan negara.

Dalam kunjungan ke Bandar Tenggara ini, beliau melawat ke lokasi pertandingan antara  DUN Panti, DUN Pasir Raja dan Parlimen Tenggara di padang dan gelanggang serbaguna SMK Bandar Tenggara. Antaranya ialah bola sepak (berkait batik), futsal padang,
bola jaring dan polo basikal. 



GPK Kokurikulum, Ahmad Survi ditemui berkata semua acara berjalan dengan lancar dan berjaya. Katanya lagi, pertandingan-pertandingan tersebut mendapat kerjasama daripada para hakim pertandingan futsal, Khairulnisa Nashuri dan Mod Pozi Kemin, bola sepak, Halim Rahman dan polo basikal, Aidil Shamin Abd Razak.

Karnival Perpaduan Mesra Rakyat ini diisi dengan pelbagai aktiviti umpamanya J. Robik, persembahan kawad kaki oleh Sekolah Rendah Bandar Tenggara 1, Kadet Polis (puteri) SMK Bandar Tenggara 2, kompang berirama, sukanika, nyanyian karaoke, ramah mesra dengan cabutan bertuah.    

30 April, 2012

KEPUTUSAN PERTANDINGAN KAWAD KAKI PASUKAN BADAN BERUNIFORM SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH DAERAH KULAIJAYA 2012

30 April 2012 : Pertandingan Kawad Kaki

LAPORAN PENUH SILA KUNJUNGI BLOG KAWAD KAKI DAERAH KULAIJAYA

25 April 2012 : Penutupan rasmi oleh PPD Kulaijaya

Yang Berusaha Datin Hjh Hasnah Md Sem
Pegawai Pelajaran Daerah,
Daerah Kulaijaya

KULAIJAYA 25 April - BERMULA dengan penubuhan pasukan beruniform di sekolah-sekolah, Unit Sektor Pembangunan Kemanusiaan (SPK) berjaya menganjurkan pertandingan kawad kaki peringkat sekolah-sekolah menengah dan rendah sejajar dengan tuntutan pendidikan semasa. Program yang dilaksanakan ini adalah sejajar dengan visi dan misi Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kulaijaya iaitu " Sekolah Unggul Generasi Terbilang" dan " Membangunkan Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti."

Pegawai Pelajaran Daerah, Datin Hjh Hasnah Md Sem berkata, bagi melahirkan modal insan berketrampilan, kawad kaki merupakan salah satu program pendidikan dan latihan berteraskan empat aspek penting iaitu pembangunan jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). Melalui empat aspek tersebut, penekanan diberikan kepada komponen asas latihan kawad kaki yang menekankan tiga dimensi iaitu pengetahuan, kemahiran dan sikap untuk melahirkan murid yang bukan sahaja berdaya saing tetapi mempunyai nilai integriti dan sahsiah yang tinggi." katanya.

Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tunku Abdul Rahman Putra dan SMK Bandar Tenggara 2, johan kategori Kadet Remaja Sekolah lelaki dan perempuan. Manakala SMK Sultan Ibrahim dan SMK Bandar Tenggara johan kategori badan kerajaan (GO), SMK Bandar Tenggara 2 dan SMK Sultan Ibrahim johan kategori badan bukan kerajaan (NGO). Pertandingan Kawad Kaki Pasukan Badan Beruniform Sekolah-sekolah Menengah Daerah Kulaijaya diketuai oleh ketua hakim dan pembantu, Abdul Jalil Ahmad, kategori Kadet Remaja Sekolah, Jalil Buyadi, badan kerajaan, Mohd Zakir Ahmad, badan bukan kerajaan dan ketua hakim audit, Azrul Nizam Abdul Rahim.

Turut hadir pada majlis penutupan tersebut ialah Timbalan Pegawai Pelajaran Daerah, Shahat Md Shah, Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota Kulai, Penyelia Kokurikulum, Johan Hj Nasir, pengetua-pengetua, penolong kanan kokurikulum dan guru-guru penasihat pasukan badan beruniform sekolah.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ