07 March, 2013

TEMPAT KETIGA PERTANDINGAN " CHORAL SPEAKING" PERINGKAT DAERAH KULAIJAYA

7 Mac 2013 : TJ Mart, Kulaijaya
Pasukan "Choral Speaking" SMKBT bersama PPPD Kulaijaya
Bahasa Inggeris merupakan bahasa antarabangsa yang digunakan secara meluas untuk berkomunikasi, bersosial, menjalankan urusan perniagaan dan digunakan secara meluas dalam pendidikan. Era globalisasi ini, kemahiran berkomunikasi dalam bahasa Inggeris akan membuka banyak ruang dan peluang untuk murid-murid berjaya dalam bidang kerjaya suatu hari nanti.

Pertandingan "Choral Speaking" Peringkat Daerah Kulaijaya di TJ Mart ini mempunyai matlamat yang jelas untuk memberi kesedaran dan melahirkan murid-murid yang boleh menguasai dan boleh bertutur bahasa Inggeris dengan baik. Sebanyak 16 buah sekolah menengah di daerah Kulaijaya telah mengambil bahagian.

Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Ibrahim telah muncul menjadi juara, manakala tempat kedua dan ketiga dimenangi oleh SMK Sultan Alauddin dan SMK Bandar Tenggara.

Amirul Hadi Hamid, pemimpin
Choral Speaking
Pemimpin pasukan "Choral Speaking" sekolah , Amirul Hadi Hamid ditemui berkata kami hanya berjaya mendapat tempat ketiga.Terima kasih diucapkan kepada cikgu Nurul Shuhada kerana sabar dalam memberikan tunjuk ajar dan membimbing kami. Begitu juga kepada guru-guru lain seperti Nurul Salwa, Rohaiza, Amelia dan Shantini.Terima kasih kepada cikgu Ahmad Survi kerana datang ke tempat pertandingan dan memberi sokongan moral.

Pengerusi Jawatankuasa Pengelola, Anuar Jais, Pengetua, SMK Munshi Abdullah telah menyempurnakan majlis penyampaian hadiah petang ini. Turut hadir dan mengiringi beliau ialah Penolong Pegawai Pelajaran Daerah (PPD) Kulaijaya, Elanggovan a/l Savarimuthu.

Sesi latihan: Dewan Permata, SMK Bandar Tenggara

Nurul Shuhada, Nurul Salwa dan pasukan
Choral Speaking
Peserta 35 orang:-
AMIRUL HADI BIN HAMID (KETUA), FARID IZZUDDIN BIN ZULKIFLI, HAKIM BIN AZMAN, IZZUL ISLAM BIN ABD ABAS, KHUZATUL FAHMY IZZUDDIN BIN ARMAN, MOHAMAD SHAHZUAN BIN ABU LATIF, MOHAMMAD NAZMIE ARIFF BIN AZLAN, MOHD AKMAL BIN AZMAN, MOHD AKMAL BIN AZMAN, MOHD HAJIDI BIN SOGIMIN, MUHAMMAD AZWA BIN JAAMAT, MUHAMMAD DANIAL ASYRAF BIN ZULKIFELI,

MUHAMMAD ISMAIL BIN MOHD TOKIRAN, AFIFAH BINTI AYOB, AMIRA ZULAIKA BINTI YUSOF, AMIRA ZULAIKA BINTI YUSOF, AMIRAH HUSNA BINTI MOHD KHAIRULNISA, HAFSAH BINTI SALLEH, NOR HAZIRA BINTI BOHANI, NOR HAZIRAH BINTI NOR RASHID, NUR AMIRA AZWA BINTI JAMION, NUR AQILAH BINTI AHMAD, NUR 'ATIQAH BINTI MD TAWAL, NUR FATIHAH BINTI HAZLAN, NUR HANA BINTI AHMAD,

NUR HAYATI BINTI AHMAD YAHNIN, NUR HAZIQAH BINTI MD SABURI, NURIZZATUL AINA BINTI ABD SHUKOR, NUR SYAHIRAH BINTI M. MAZLAN, NURALIA HUSNA BINTI ROSLI, NURUL AFIQAH NADIAH BINTI MAT ROZAI, NURUL HIDAYA BINTI RAJUAN, 

NURUL NAJIHAH BINTI SHA'ARI, NURUL NAQIBAH SYUHADA BINTI ABDUL MALEK, NURUL SHAHIDAH BINTI ALIAS, SITI NURFARIDAH BINTI SUGIANTO, SYAHINDAH BINTI ROSWAN.


05 March, 2013

NAIB JUARA PERTANDINGAN MENDEKLAMASI SAJAK PERINGKAT DAERAH KULAIJAYA

5 Mac 2013: Dewan Permata, SMK Bandar Tenggara

Pemenang-pemenang sajak dan syair
PERTANDINGAN MENDEKLAMASIKAN PUISI
Objektif pertandingan :-
1. Memberikan ruang dan pendedahan kepada pelajar sekolah menengah dalam bidang deklimasi puisi.
2. Mendekatkan dan memupuk minat dan kecintaan golongan remaja terhadap bahasa dan sastera Melayu.
3. Mencungkil bakat-bakat baharu dalam bidang deklamasi puisi.

KEPUTUSAN PERTANDINGAN:-
Mendeklamasi Sajak.
1. Nurol Asikin Mohd Radzuan; SMK Kelapa Sawit
2. Hazira Shamsul Ihtihsam; SMK Bandar Tenggara
3. Nurul Afiqah Md Jani ;SMK Sultan Alauddin, Felda Bukit Besar


Mendeklamasi Syair:-
1. Nor Hidayah Ali; SMK Sultan Alauddin, Felda Bukit Besar
2. Siti Nurbalkhis Mohd Halim; SMK Kulai Besar
3. Nur Dayana Anim Jafri ; Kulai Besar.

Senarai hakim:-
1. Hamzah Hamdan, PK Pendidikan Khas, Kluang
2. Hj Hamzah Din, SMK Sultan Alauddin
3. Zolkeplee Jemadar, SMK Bandar Tenggara

Hakim pertandingan
Pegawai teknik dan hakim

Norfatimah Abd Ghani, Noor Asmah Ramly dan
Zainab Salim 

peserta

03 March, 2013

NAIB JUARA DALAM KEJOHANAN MEMANAH MSS JOHOR 2013

3 Mac 2013 : Padang SMK Tunku Abdul Rahman Putra

Pasukan memanah Kulaijaya

Keputusan pertandingan:-
(Maklumat daripada pihak Urusetia Kejohanan)

Johan: Johor Bahru; 8E 15P dan 9G; 471 mata.
Naib Juara : Kulaijaya; 6E 3P 2G; 344 mata.
Ketiga : Mersing; 2E 9P 8G;344 mata.
Ke-4: Pasir Gudang; 11E 1G; 334 mata.
Ke-5: Segamat; 1G (304); 304 mata
Ke-6: Batu Pahat; 1E 1P 5G; 243 mata
Ke-7: Pontian; 1E 1P 1G; 344 mata
Ke-8: Muar; 1G; 184 mata
Ke-9: Kota Tinggi ; 154 mata
Ke-10: Ledang; 151 mata
Ke-11: Kluang; 150 mata
Ke-12: Pengerang; 1E 1P; 124 mata.

Juara keseluruhan L12, Kulaijaya 

Johan keseluruhan P12, Kulaijaya



LAPORAN PENUH KEJOHANAN MEMANAH MSS JOHOR 2013

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ