24 October, 2010

Penerima Pingat Gangsa - Taklimat Khas | Selasa| 26 Oktober 2010 | Bilik Seminar| 3.00 ptg|


NAMA-NAMA YANG DI BAWAH INI DIWAJIBKAN HADIR.
SESI TAKLIMAT PADA: 26 OKTOBER 2010
DI BILIK SEMINAR
SMK BANDAR TENGGARA, KULAIJAYA


001. SYAHRUL REZA BIN SUHAIDI
002. FAZREEN BIN AMAT PANDI
003. MOHAMAD HANAFI B. JAMALUDIN
004. MUHAMMAD SAUFI B. AHMAD FUAD
005. MOHD NABAWI BIN HANIF
006. MOHAMAD FARIQ AZRIN BIN ABD. RAHMAN
007. AIDIL HAIKAL BIN SULAIMAN
008. MOHAMAD ZAHER HAFIZI BIN TAHIR
009. SITI SUHADAH BT ROSLI
010. FADILAH BINTI SELAMAT
011. NURUL AMIRAH BINTI MOHAMAD ZALAN
012. NORMALIHA BINTI RAHMAN
013. SITI NORHALIJAH BINTI SALIMAN
014. SUBAIDAH BINTI ABDULLAH
015. NORHIDAYAH BINTI MISKAM
016. NURUL AIN BINTI ABD. WAHAB
017. NURATIKAH NAJIHAH BINTI MOHD SA’AD
018. MOHD IZZAT IZZUDDIN BIN JAFRI
019. HANAN BINTI MANSOR
020. FATIN NAZIRAH BINTI MISNAN
021. NUR IZZATI BINTI MOHD ARIFIN
022. SITI NOOR HANIM BT MOHAMAD
023. JULIYANA BT JUWAHIR
024. NUR ATIKAH BINTI ZAILAN
025. SYARAH SAKINAH BT SUDARMA
026. NORASYIKIN BINTI TARBUS
027. NURUL ATIQAH BT YUSOF
028. NURUL ARTIQAH BINTI AZMAN
029. NOR HASIKIN BINTI BARDAN
030. NURUL NADZIRAH BINTI ABDUL HALID
031. NOR ADIBAH BINTI ASSAHRI
032. SASHI REKHA RETHASAMY
033. NORHAZILAH BINTI ABU SAMAH
034. MOHD SHAHIR BIN HASSAN
035  RABIATUL ADAWIYAH BINTI AZMAN
036. SAIFUL SYAHIR BIN JAMIL
037. ISAMUDIN BIN BUKARI
038. NUR MAIZURA BINTI ABD RAHMAN
039. AHMAD NAZREEN BIN AHMAD OTHMAN
040. NUR HIDAYAH BT ROSLAN
041. NOOR ARIFAH BINTI OTHMAN
042. HASYIMAH BINTI KAMARUZZAMAN
043. MUHD FAZREEN BIN MOHD POZI
044. NUR ANISA BINTI MOHAMAD
045. ANAS EYLIA BIN BULIAH
046. MOHAMAD FAKHRULRAREZA QARIE BIN MOHAMMED YUSSOF
047. FATIN ZAHIRA BINTI AHMAD
048. NORAZAM BIN BIDIN
049. MUHAMMAD SYAFIQ BIN MISBAN
050. SHAIRUNNISA BINTI KHATIJOH
051. NOOR SHAMILA BINTI MOHD SHUKOR
052. AMIRAH NABILAH BT MOHD SAPINYE
053. NUR NABILAH HUDA BT PAIJAN
054. NOR NAZIRAH BT MOH YASIN
055. SITI FALHA BINTI MAZLANI
056. AHMAD AZZAM AFIFI BIN ISHAK
057. MOHAMAD ALIF BIN SAMSUDIN
058. MUHAMAD HAFEEZ BIN ABDULLAH
059. QURRATU AISYAH BINTI ABD RAHIM
060. NURUL NABILA BT ROSMAN
061. AHMAD YAZID BIN ASPAR
062. MOHAMAD SHYAMSUL FAIZI BIN ABD JALIL
063. SYARAFINA BINTI SHAFI’I
064. NURUL SYAFIQA BINTI SHUKOR
065. MOHAMAD FIRDAUS BIN HJ. ABD WAHAB
066. MOHD DZULKEFLEE BIN MASNOR
067. NOOR HAFIZI BIN HAMDAN
068. MOHAMAD HAIQAL BIN MUSA
069. R. NOOR AMALINA BT R. SULAIMAN
070. NOOR AIDILADHA BIN KASIM
071. AFIFUDIN BIN MOHD TABI
072. NUR FARAHIYAH BINTI AYUB
073. MIRA NABILA BINTI RAHMAN
074. NORLIZA BINTI ROSLI
075. MOHAMAD AFIFI BIN MOHD ALI
076. HEDORA BINTI SABIE
077. SITI ZAKIAH BINTI SUIB
078. NORMALA BINTI MASRANI
079. NOORELLISA BINTI MISLAM
080. ZALIKHA BINTI KASIM
081. MAHFUZAH BINTI ITHNIN
082. SITI ZAHIDAH BTE SUIB
083. HAIRULAZAHAR BIN MOHD TAHIR
084. AIZZAT BIN AZMI
085. FAZYLIN AINI BINTI AHMAD SUHAINI BASHAH
086. SHARIL BIN ELIAS
087. HAMIDAH BINTI YAAKOP
088 NOOR ARIFAH BINTI OTHMAN
080. SITI NORHAMIZAH BINTI RUZALI
090. MOHD ASWAD BIN SHAMSUDDIN
091. SUHAIDA BINTI JAIS
092. MUHAMAD MUAZ BIN ABDUL SAMAD
093. NURIZEYANTI BINTI ROSELI
094. NURUL ATIKAH BINTI HAMID
095. SITI NABILAH BINTI JUMAIN
096. MOHAMAD SYAFIQ BIN MOHD SANI
097. SITI NOR AMIRAH BINTI SALIMAN
098. KARILASHA A/P RAVINDRAN
099. NURUL HIDAYAH BINTI MINHAT
100. NOR AZIEMAH BINTI ABU BAKAR
101. NUR WAHIDAYAH BINTI JAHIMAH
102. NORSYAFIKA DILLA BINTI ABD HAMID
103. NUR DIYANA BINTI ABD WAHAB
104. NOR HAYATI BINTI ROSLI
105. SUMA AZRI BIN SUHIMI
106. YUZZIERA BINTI YUNUS
107. SITI ZULAIKHA BINTI ZAKARIA
108. SITI NORSHAMIRA BINTI SHAHLEE
109. KHAIRUL NAJWA BINTI A. RAHMAN
110. SITI ZALEHA BINTI NORMAN
111. NUR SHAKILA BINTI SES
112. NUR ATIQAH BINTI SURADI
113. NOR LELA BINTI PI’I
114. MUHAMMAD ADIB FIKRI BIN BAHADOR
115. MUHAMMAD AMIRUL FAQUE BIN KAMARUDDIN
116. NURUL NABILAH BINTI MOHD AYOB
117. NURUL NINA KARINA BINTI KAMARUDIN
118. NURUL RAFIQA BINTI JALIL
119. NUR FARAHIDAYU BINTI ROSLAN
120. NUR HANADIA BINTI ISMAIL
121. SUHA NABILLA BINTI YUSOF
122. NORAINI BINTI HAMELAN
123. NURUL ADILAH BINTI ABD AZIN
124. A`IN FARHANA BINTI PARLAN
125. NOOR `ATIQAH BINTI OTHMAN
126. LUQMANUL HAKIM BIN ZULKIFLI
127. NUR SALEZAH BINTI MOHD SALLEH
128. NUR SHUHADA BINTI ROSLI
129. NOR AZURAH BINTI SAMAD

Ucapan tahniah kepada penerima-penerima Pingat Gangsa Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda Sekolah.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ