22 July, 2010

SO

Dalam bidang Sukan Olahraga, murid/pelajar di bahagikan kepada 4 buah Rumah Sukan iaitu
1. RUMAH JEBAT
2. RUMAH KASTURI
3. RUMAH LEKIR
4. RUMAH TUAH

AHLI JAWATANKUASA RUMAH-RUMAH SUKAN
RUMAH JEBAT

Penasihat: Pn.Hjh.Hayati binti Abdullah
Ketua: En.Ahmad Nazri bin Selamat
Penolong: Pn.Azlina binti Abu Bakar
Guru-guru Pembantu:
1.En.Mohd.Pozi bin Kemin
2.En.Abd.Razak bin Saat
3.En.Zulkifli bin Jaafar
4.En.Khairulnizam bin Md.Yusof
5. En.Md.Shahfuddin binHussein
6. En.Mohd.Nurul Faisal bin Abd.Ghani
7.Pn.Rohaidah binti Uriff
8.Pn.Khairani binti Mahamad Kator
9.Pn.Zubaidah binti Ibrahim
10.Pn.Hjh.Hasnah binti Kasnan
11.Pn.Che Wan Sa’adah bt Che Wan Ahmad Tajuddin
12.Pn. Nur Amalia binti Zainudin
13. Pn.Narisah binti Muslim
14.Cik Khazian binti Mohd. Kamaluddin
15. Cik Siti Norizan binti Samsuri
16. Pn.Faridah binti Bujang


Rumah Kasturi ( Kuning)

Penasihat:En.Iskandarani bin Mohamed
Ketua: En.Mohd.Khairulnisa bin Nashuri
Penolong:Pn.Khairani binti Sapawi
Guru-guru Pembantu:
1. En.Abd.Rohim bin Rahman
2.En.Aidil Shahmin bin Abdul Razak
3. En.Idris bin Yaman
4.Pn.Faridah binti Abdullah
5.Pn.Noraina binti Abd.Samad
6.Pn.Mahani binti Parmin
7.Pn.Hjh.Ruziah binti Maarop
8.Pn.Arbaiah bin Abdul Rahim
9.Pn.Salmah binti Othman
10.Cik Anili Fasha binti Mahadi
11.Pn.Herneyene binti Jasman
12.Pn.Faridah binti Aris
13.Cik Nurul Hanani binti Ismail Sazemi
14.Pn. Noraishah binti Tarni
15.Pn.Azlin binti Arifin


Rumah Lekir (Hijau)

Penasihat:Pn.Hjh.Hamimah binti Yunos
Ketua:En.Abd.Rahman bin Salleh
Penolong:Pn.Hafilah binti Hamzah
Guru-guru Pembantu:
1.En.Mustafa bin Yunos
2.En.Ab.Rahim bin Md.Arshad
3.En.Zolkeple bin Jemadar
4.Pn.Hasnah binti Kadir
5.Pn.Hayati binti Abdullah
6.Cik Zahiah binti Hj.Hamzah
7.Pn.Pn.Narisah binti Muslim
8.Cik Annelin Haszizah binti Haron
9.Pn.Norkiah binti Ahmad
10.Pn.Zainab binti Salim
11.YM Raja Hafsah binti Raja Hamzah
12.Pn.Noraziah binti Shaffee
13.Pn.Khairani binti Sapawi
14.Pn.Zurani binti Kassim


Rumah Tuah ( Biru)

Penasihat:Pn.Hjh.Sawilah binti M.Auf
Ketua: En.Mohd.Hasry bin Mustakim
Penolong : Pn.Norazana binti Mohamad Ariff
Guru-guru Pembantu:
1.En.Saifullah bin Abd.Wahab
2.En.Shamsul Ihtihsam bin Musa
3.Tn.Hj.Abdul Rahman bin Sapuan
4.En.Abd.Halim bin Abd.Rahman
5.Pn.Rohidah binti Othman
6.Pn.Zalikha bte Ngaliman
7.Pn.Hjh.Nisah binti Sarbini
8.Pn.Muzam binti Mohdi
9.Pn.Juliana Noor binti Hj.Abu Bakar
10.Pn.Fadilah binti Ismail
11.Cik Anne Suraya binti Abdul Halim
12.Cik Rohaidah binti Mohamad
13. Pn.Khairani binti Hamdan
14.Pn.Zainab binti Salim
15.YM Raja Nurul Saadah binti Raja Haris

SUKAN DAN PERMAINAN

Di bidang sukan dan permainan, murid/pelajar boleh memilih satu jenis permainan yang diminati iaitu:

Pengurus-pengurus Kelab Sukan Dan Permainan
1. Pasukan Olahraga Sekolah:
2. Bola Sepak L18:En.Mohd.Hassry bin Mustakim
3. Bola Sepak L15: En.Aidil Shamin bin Abdul Razak
4. Hoki L18:En.Mohd.Khairulnisa bin Nashuri
5. Hoki L15:En.Mohd.Nurul Faisal bin Abd.Ghani
6. Hoki P18: KIV
7. Hoki P15: KIV
8. Bola Jaring P18: Pn.Astimah binti Mohd.Bakri
9. Bola Jaring P15: Pn.Heneyarne binti Jasman
10. Sepak Takraw L 15 & 18:En.Mustafa bin Yunos
11. Bola Baling L18:En.Ahmad Nazri bin Selamat
12. Bola Baling L15:En.Abdul Rohim bin Rahman
13. Bola Baling P18:Cik Siti Hanizan binti Samsuri
14. Bola Baling P15:Cik Anne Suraya binti Abd.Halim
15. Badminton L 15 & 18:En.Zuraimi bin Hamidon
16. Badminton P 15 &18: Pn.Muzam binti Mohdi
17. Catur L/P 15 & 18 :Pn.Khairani binti Mohd.Kator
18. Memanah: Pn.Faridah binti Bujang
18. Bowling L:En.Abd.Rahman bin Salleh
20. Bowling P: Pn.Azlina bt Abu Bakar
21. Tenis(L): En.Mohd.Pozi bin Kemin
22. Tenis (P):YM Raja Hafsah binti Raja Hamzah
23. Pentanque: Pn.Hjh.Ruziah bte Maarop
24. Polo Basikal: En.Abd.Razak bin Saat
25. Gimnastik: En.Mohd Saipi bin Halidin
26. Softball L15 &18:En.Khairulnizam bin Md.Yusof
27. Softball P15 & 19:Pn.Suriati binti Alias

BHS


1. KELAB KATERING DAN PENYAJIAN


Gambar 1


Gambar 2


Gambar 3


Gambar 4


Gambar 5


Gambar 6


Gambar 7





Gambar 8


Gambar 9


Gambar 10

PERSATUAN AKADEMIK

MATLAMAT KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
1. Melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu.
2. Melahirkan insan yang beriman, berilmu, berakhlak mulia, berketrampilan dan sejahtera.
3. Menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan negara.
4. Memberi peluang pandidikan kepada semua warganegara Malaysia.

PERSATUAN AKADEMIK DAN PROGRAM
Bahasa Melayu
1. Pidato Piala DiRaja
2. Perkampungan Penulis Muda – Bilik Seminar
3. Pesta Pantun
4. Bahas Bahasa Melayu
5. Forum Remaja

Kerjasama dengan Agensi Luar
1. Sahibba Sekolah Menengah
2. Pidato Masyarakat Penyanyang
3. Sayembara Puisi Patriotik
4. Kuis sastera Perdana
5. Kuiz Perdana

Bahasa Inggeris
1. Action Song
2. Public Speaking
3. Choral Speaking
4. English In Camp
5. Story Telling
6. Spelling Competition

SAINS DAN MATEMATIK
1. Karnival Pendidikan Sains dan Teknologi
2. Program-program Penggalakkan Sains Teknologi
3. Program Bumi Hijau Sekolah
4. International Physics Olympiad
5. Kem Kecemerlangan International Chemistry Olympiad
7. Kecemerlangan Sains Matematik
8. Kem Kecemerlangan International Mathematics Olympiad
9. Robotik
10.Formula One
11.Teknologi Pelancaran Roket
12.Kem Pendidikan Alam Sekitar
13.Hari Air Sedunia
14.Kidswitness news
15.Titan
16. Rekacipta Muda
17. Sony Photography

PANDU PUTERI


PANDU PUTERI


PANDU PUTERI

Pandu Puteri Remaja:
Ketua Penasihat: Pn Noraishah binti Tarni
1. Pn.Noraina binti Abd.Samad
2. Pn.Mahani binti Parmin
3. Cik Anili Fasha binti Mahadi
4.Pn.Wahyu Rameyani binti Idrus

Pandu Puteri Renjer:
Ketua Penasihat: Cik Siti Hanizan binti Samsuri
1.Pn.Zubaidah binti Ibrahim
3.Pn.Norkiah bt Ahmad
4.Pn.Muzam bte Mohdi
5.Pn.Hjh.Nisah binti Sarbini
6.YM Raja Nurul Saadah binti Raja Haris

PUTERI ISLAM


PUTERI ISLAM


Ketua Penasihat:Pn.Khairani binti Hamdan
1.Pn.Norazana binti Mohamed Ariff
2.Pn.Hjh.Ruziah bte Maarop
3.Pn.Rusnah binti Yusoff
4.Pn.Khairani binti Sapawi
5.Pn.Hayati binti Abdullah
6.Cik Khazian@Nur’izan binti M.Kamaludin

PENGAKAP


PENGAKAP




PENGAKAP
Ketua Penasihat:En.Mohd.Pozi bin Kemin
1.En.Saifullah bin Abd.Wahab
2.En.Mohd.Hassry bin Mustakim
3.En.Mustaffa bin Yunos
4.En.Mohd.Khairulnisa bin Nashuri
5.En.Shamsul Ihtihsham bin Musa

PBSM




PERSATUAN BULAN SABIT MERAH
Ketua Penasihat:Pn.Hasnah bt Abd.Kadir
1.En.Mohd.Saipi bin Halidin
3.Ustaz Ab Rahim bin Arshad
4.Cik Nurul Hanani bt Ismail Sazemi
5. Pn.Rohidah binti Othman
6.Pn.Hjh.Hasnah bt Kasnan

KB

Kadet Bomba



Ketua Penasihat: En.Abd.Rahman bin Salleh
1.En.Zulkifli bin Jaafar
2. Pn.Che Wan Sa’adah bt. Che Wan Ahmad Tajudin
3.Pn.Astimah bte Md.Bakri
4. Pn.Zuraini binti Kassim
5.Cik Nur Amalia binti Zainudin
6.Pn.Nor Asmah binti Mohamad Ramly
7. En Ahmad Nazri bin Selamat

KP


Kadet Polis DiRaja Malaysia




Ketua Penasihat: En.Md.Shahfudin bin Hussein
1.En.Khairulnizam bin Md.Yusof
2.Pn.Azlina bt Abu Bakar
3.PnFaridah binti Aris
4.Pn.Herneyane binti Jasman
5.Pn.Noradila binti Wahab
6.Pn.Narisah binti Muslim

KRS

1. Kadet Remaja Sekolah (Putera dan Puteri)



Kadet Remaja Sekolah Malaysia

Motto KRS ialah Ilmu Iman dan Amal
Ditubuhkan pada 27 Jun 1987
Pengasas : Muhammad Thani bin Sha'aban di SM Raja Abdullah, Jalan Kepong, Kuala Lumpur.

GURU-GURU KADET REMAJA SEKOLAH
Ketua Penasihat: En.Aidil Shamin bin Abdul Razak
1. En Nurul Faisal
2. En.Idris bin Yaman
3. Pn.Khairani binti Mahamad Kator
4.Cik Anne Suraya bte Abd.Halim
5. Pn.Zainab binti Salim
6. Pn Suriati biti Alias


TATACARA PEMAKAIAN PAKAIAN
PAKAIAN AKTIVITI KADET (PUTERA) - BAJU T & SELUAR TREK.
1. BERET
-Sherwood dark green,lencana topi-logam warna emas dan pelapik merah.

2. BAJU T
- Warna sherwood dark green, round neck berkolar (boleh lipat ke dalam)lengan panjang, poket pen di lengan kiri.

3. LENCANA
- Di sebelah kiri di hadapan (sulam/print), border warna kuning, bersulam/ embroderry.

4. DI BELAKANG
- Hanya tulisan ”KADET REMAJA SEKOLAH “ dilengkongkan dan ‘MALAYSIA’’ mendatar. Tulisan berwarna putih.

5. SELUAR
- TREK BOTTOM- Berwarna hitam.

6. KASUT
- Kasut getah/ kasut berwarna hitam dan berstokin.

PROSEDUR PENUBUHAN

PROSEDUR TETAP PENUBUHAN PASUKAN/ PERSATUAN/ KELAB
Tiga kategori iaitu
1. PASUKAN UNIT BERUNIFORM.
2. PERSATUAN DAN KELAB
3. SUKAN DAN PERMAINAN

Pendaftaran/ pembaharuan tarikh daftar perlulah dibuat pada setiap tahun.
Murid/pelajar hendaklah menubuhkan Jawatankuasa Penaja untuk menguruskan :-
1. Surat permohonan kepada Pendaftar (Pengetua) dengan menulis surat rasmi dengan menyertakan dokumen-dokumen seperti di bawah:-
1.1 Draf Perlembagaan
1.2 Draf Aktiviti Asas
1.3 Senarai Jawatankuasa Penaja

TINDAKAN PENDAFTAR (PENGETUA)
1. Meluluskan permohonan secara bertulis.
2. Mengeluarkan surat perlantikan guru penasihat.
3. Meluluskan dan mempertimbangkan kelulusan kewangan bagi menjalankan aktiviti yang telah dirancang.

PASUKAN BERUNIFORM

DEFINISI

Pasukan/ Pertubuhan /Pergerakan yang ditubuhkan secara formal oleh sesebuah institusi atau agensi berdasarkan sesuatu akta dengan ahli-ahlinya memakai pakaian seragam yang ditetapkan mengikut peraturan-peraturan yang telah diwartakan atau dimaktubkan dalam peraturan-peraturan dan undang-undang pasukan berkenaan.

OBJEKTIF
Melahirkan murid/ pelajar :-
1. Bersatu padu ke arah pembentukan sebuah bangsa.
2. Memahami dan menginsafi tanggungjawab dan peranan.
3. Menginsafi kewujudan mereka sebagai “bunga bangsa".
4. Prihatin kepada masalah-masalah dan cabaran-cabaran.
5. Meminati dan menghayati nilai-nilai kesukarelawan dan kesepasukan yang utuh.
6. Bersemangat patriotik.
7. Melahirkan murid-murid bersemangat patriotik.
8. Mempunyai pengetahuan, pengalaman dan kemahiran asas dalam bidang-bidang kerjaya
yang mereka minati.

UNIT BERUNIFORM
- Membentuk disiplin,sahsiah dan kepimpinan.

DASAR UTAMA

PERTAMA
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.
“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”

(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.
“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”
{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.
“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.
{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).

6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Encik Azmi Bin Ahmad
Pegawai Khas Kokurikulum
Jabatan Pelajaran Negeri Johor

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ