17 September, 2013

CABARAN MENDAKI TEMBOK TIRUAN MENJADI PENDORONG RAKAN MUDA SEKOLAH

15 September 2013: Karnival Kecergasan Peringkat Negeri Johor

Rakan Muda Sekolah
Seramai 42 orang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara mendapat peluang untuk menyahut cabaran mendaki tembok tiruan setinggi 12 meter di Kompleks Belia dan Sukan Negeri Johor sempena Karnival Kecergasan Peringkat Negeri Johor 2013 anjuran Jabatan Belia dan Sukan Negeri Johor.

Peluang yang diberikan ini tidak dilepaskan oleh peserta-peserta Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) sekolah ini seperti mana kata-kata semangat iaitu "rakan muda pantang dicabar".


Kali pertama mendapat peluang
saksikan perjuangan rakan muda ini


Walau pun tidak dapat mendaki sehingga ke akhir puncak namun semangat juang yang ditunjukkan oleh peserta sekolah amat membanggakan.



Amirul Hadi (4 Baiduri) hampir
berjaya ke puncak tembok
Pasukan Rakan Muda SMK Bandar Tenggara
Pasukan Rakan Muda SMK Bandar Tenggara yang diketuai oleh Ahmad Nazri Selamat. selaku guru pembimbing. Dalam perbualan, Ahmad Nazri berkata, semua peserta dari sekolah kita mencuba untuk sampai ke puncak namun masih gagal.

Ini adalah disebabkan tiada kemahiran, kurang pendedahan dan belum pernah mencuba sukan sebegini sebelum ini. InsyaAllah jika diberi peluang sekali lagi ramai peserta Rakan Muda sekolah akan berjaya sampai ke puncak.

Turut hadir dalam program kelolaan Jabatan Belia dan Sukan Negeri Johor ialah Ahmad Survi, Penolong Kanan Kokurikulum, SMK Bandar Tenggara yang banyak memberi motivasi kepada peserta.

AKTIVITI-AKTIVITI LAIN:-
1. Kejohanan Futsal Rakan Muda Lima5
2. Persiapan Kejohanan Polo Basikal Gelanggang.
3. Karnival Sukan dan Permainan (Tingkatan 1,2 dan 4)

KOTA JOHOR LAMA TEMPAT BERSEJARAH

14 September 2013:
Kelab Tamadun Bangsa

Seramai 43 orang pelajar Kelab Tamadun Bangsa, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara terlibat dalam program lawatan sambil belajar ke Kampung Johor Lama.

Noraziah Shafie, penyelaras program ditemui berkata, program yang dianjurkan ini adalah untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang sejarah dengan lebih dekat lagi, khususnya di Kota Johor Lama. Antara pengisian yang penting ialah seminar sejarah di mana pelajar-pelajar diberikan panduan dan tip-tip bagaimana menjawab soalan dalam peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dalam matapelajaran sejarah.

Tegasnya lagi, antara objektif program berkenaan ialah untuk melahirkan pelajar yang " celik sejarah" dengan melawati sendiri tempat-tempat bersejarah di Kota Johor Lama, melihat sendiri tempat-tempat pelancongan di kawasan sekitar serta dapat meningkatkan ilmu pengetahuan anak-anak FELDA seiring dengan sasaran Wawasan 2020.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ