13 September, 2014

SEMINAR KAJIAN TINDAKAN PERINGKAT DAERAH KULAIJAYA 2014

13 Sept 2014: SJK (C) Senai


Pembentang pertama dari SMK Munshi Abdullah,
Syeikh Abdul Razak Sheikh Abdul Kadir
Seminar Kajian Tindakan Peringkat Daerah Kulaijaya 2014 diadakan di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina, Senai melibatkan 30 orang pembentang dari Sekolah-sekolah Rendah Cina dan Tamil serta Sekolah-sekolah Menengah daerah Kulaijaya.

Pembentang pertama Kajian Tindakan Sekolah-sekolah Menengah daerah Kulaijaya disampaikan oleh Sheikh Abdul Razak Sheik Abdul Kadir dengan tajuk kajiannya I Love My Heart kaedah mudah bagi sistem pengangkutan manusia.

Perasmian penutup disempurnakan oleh Yang Berbahagia En. Sahibul Bahrin bin Ahmad, Penolong Pengarah Teknik dan Vokasional, Jabatan Pendidikan Negeri Johor. Beliau mengucapkan syabas dan terima kasih kepada pengurusan Pejabat Pendidikan daerah Kulaijaya kerana dapat menjemput beliau dan merasmikan majlis penutupan kajian tindakan pada hari ini. Tahniah kepada yang berjaya dan teruskan usaha untuk membuat kajian-kajian lain untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di sekolah masing-masing sepertimana yang digariskan dalam Aspirasi Sistem, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM).

Johan Kajian Tindakan Peringkat  Sekolah Menengah
Abang Mohd Sabry bin Rahim
Tajuk kajian : Lowering the effective Filter Among Chinesese Female Students in English Class by Exploring Their Interest. 
Johan Kajian Tindakan Peringkat  Sekolah Rendah (Bahasa Inggeris)
En. Zainudin Zainal AbidinTajuk kajian : Meningkatkan kemahiran menambahdan menolak dalam lingkungan 100 dengan menggunakan Kaedah Kad Under 18 . 
Johan Kajian Tindakan Sekolah Rendah (Bahasa Melayu)
Pn.Manimala a/p KumaranTajuk kajian : Meningkatkan kemahiran mencari kata kunci yang mengandungi nilai dalam ayat dengan menggunakan Roda Kata Kunci Nilai . 
Pembentang-pembentang kajian tindakan daerah Kulaijaya bergambar bersama Yang Berbahagia En. Shahibul Bahrin bin Ahmad, Penolong Pengarah Teknik dan Vokasional, Jabatan Pendidikan Negeri Johor
Keputusan:
Kategori Sekolah Menengah
1.  SMK Senai
     Abang Mohd Sabry bin Rahim

2. SMK Kulai Besar
    Saripah Faridah binti Syed Mohamad

3. SMK Kangkar Pulai
    Norazizah binti Ahmad

Keputusan:
Kategori Khas Sekolah Jenis Kebangsaan (Bahasa Melayu)
1.  SJK(T) Ladang Kulai Oil Palm
     Pn.Manimala a/p Kumaran

2. SJK (T) Kangkar Pulai
    S. Tamiel Selvi a/p Sundararaju

3. SJK (C) Saleng
    En. Mohd Hanif bin Zainal Abidin

Keputusan:
Kategori Sekolah Rendah
1.  SK Murni Jaya
     En. Zainudin Zainal Abidin

2. SK Kulai
    Maizatul Azlin Yahya

3. SK Felda Inas
    Nurul Ain Jailani


Jurulatih Utama Kajian Tindakan membuat penilaian
Dewan SJK (C) Senai, lokasi Seminar Kajian Tindakan
Peringkat Daerah Kulaijaya

Tuan Hj Musttapa Che Ismail, PPPD Vokasional & Teknik Sekolah Menengah bersama  En. Zamri Hj Muslim, PPPD Vokasional Sekolah Rendah

Jurulatih Utama Kajian Tindakan Daerah Kulaijaya
diketuai oleh Pn. Jamilah Ahmad (dua dari kanan) dari SK Kota Kulai 2
Video klip Kajian Tindakan Kulaijaya 2014

TEMA
Kajian Tindakan Pemangkin Kecemerlangan Pendidikan

MATLAMAT
Menjadi hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bahawa guru-guru Malaysia mempunyai kebolehan untuk membuat kajian ilmiah yang berfokus kepada usaha penambahbaikkan amalan pembelajaran dan pengajaran dalam bilik darjah. Dengan adanya seminarkajian tindakan ini dapatlah guru-guru Daerah Kulaijaya berkongsi pengetahuan dan pengalaman melalui kajian yang dijalankan dan ia juga sebagai platform untuk guru-guru berbicara ilmu secara holistik.

OBJEKTIF
Guru-guru daerah Kulaijaya berjaya:
1. Menjalankan kajian tindakan secara berfokus kepada amalan pembelajaran dan pengajaran.
2. Menambahbaik amalab pembelajaran dan pengajaran.

3. Mengenalpasti kelemahan dan menggunakan peluang dan kekuatan untuk emninggikan lagi prestasi kerja, berkongsi pengetahuan, kemahiran dan pengalaman rakan-rakan gutu yang lain serta menggunapakai amalan yang baik daripada perkongsian pengetahuan dan pengalaman dari hasil kajian tindakan.

SASARAN
Guru-guru sekolah menengah dan rendah daerah Kulaijaya dengan sasaran 1 guru 1 kajian.

PEMBENTANG
Seramai 10 orang pembentang bagi sekolah rendah, 10 orang pembentang kajian tindakan Bahasa Melayu (BM) bagi SJK (C) / SJK (T) dan 10 orang pembentang dari sekolah menengah yang terpilih.

Ditaip semula oleh JK Dokumentasi
Sumber rujukan JK Buku Program : SMK Tunku Abdul Rahman Putra

Ucapan pihak penganjur
Ucapan perasmian penutup

Pembentang
AHLI JAWATANKUASA KERJA
1. Pendaftaran :
    Pengetua (P) SMK Senai
2. AJK Sambutan/ Jemputan :
    Guru Besar SK Senai
3. Pengerusi Pembentang SM:
    Pengetua SMK Kelapa Sawit
4. Pengerusi Pembentang SR :
    Pengetua SK Taman Kota Kulai
5. Pengerusi Pembentang :
    Guru Besar SJKC Kulai 1
6. Buku Program:
    Pengetua SMKTARP
7. Persiapan tempat:
    Guru Besar SJKC Senai
8. Publisiti :
    Pengetua SMKBT 2
9. Sijil/Hadiah/Cenderamata :
    Pengetua SMK Bandar Putra.
10. Jamuan :
      Guru Besar SK Senai
11. Kawalan Keselamatan/ Kebersihan:
      GB SJKCSaleng
12. Dokumentasi:
     Pengetua SMK Bandar Tenggara
13. Siaraya :
      Guru Besar SK Taman Sri Pulai
14. Bacaan Doa :
      Pengetua SMA Bandar Tenggara
15. Juruacara Perasmian Penutup:
      Pengetua SMK Sultan Ibrahim
16. Teks Ucapan Perasmi :
      Guru Besar SK Kangkar Pulai 2

12 September, 2014

DIPLOMA SHOW SENI VISUAL MENDAPAT PENGIKTIRAFAN PENGETUA SMK BANDAR TENGGARA

11 Sept 2014: Studio Seni Visual
Pengetua dalam sessi lawatan ke galeri pameran
Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara, Pn Zaharah Mohd Jani meluahkan perasaan terkejut dan rasa bangga apabila kehadirannya ke Majlis Perasmian Diploma Show disambut oleh jawatankuasa Diploma Show pagi ini. Katanya lagi program seumpama ini biasanya bertaraf peringkat daerah.

Ucapan beliau itu mendapat tepukan gemuruh daripada hadirin yang dijemput khas untuk menyaksikan persembahan hasil karya pelajar-pelajar sekolah ini. Beliau menambah kesungguhan guru pembimbing iaitu En. Iskandarrani Mohamed memainkan peranan utama dalam memartabatkan pelajar-pelajar sekolah ke satu tahap yang lebih baik selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidkan Malaysia (PPPM). Beliau menjelaskanbahawa PPPM menitik beratkan 6 aspirasi murid iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwi bahasa, etika dan kerohanian dan identiti nasional.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Pn. Anim Mohamed Jaib, PK Pentadbiran, En. Mohd Pozi Kemin, PK Prauniversiti, En. Rashid Muhidin, PK Hal Ehwal Murid, En. Ahmad Survi, PK Kokurikulum, En. Hamzah Hamdan, PK Pendidikan Khas, serta En. Aspar Mohamad, Guru Bimbingan dan Kaunseling,

Video klip : Kunjungan pengetua ke galeri seni visual

Pensyarah Seni Visual SMK Bandar Tenggara
En. Iskandarrani Mohamed
Pameran Diploma Show Seni Visual Kreatif Prauniversiti buat kali kedua diadakan adalah bertujuan melahirkan pelajar yang berdaya kreatif, inovasi dan berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam matapelajaran Seni Visual dalam peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM), kata En. Iskandarrani Mohamed, guru matapelajaran Seni Visual Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara.


Majlis perasmian Diploma Sow

Dari kiri : En. Khairulnizam Mohd Yusof (guru KHB), En. Mustafa Yunos, En. Rashid Muhidin, PK Hal Ehwal Murid En. Sahfudin Hussein (guru LKJ), Tn Hj Saifullah Abd Wahab (guru Landskap dan Nursery), En. Hamzah Hamdan, PK Pendidikan Khas  antara tetamu yang mengunjungi Galeri Seni Visual
Pelajar- pelajar Seni Visual

Link ke Diploma Show Kali Pertama Tahun 2013

PENGENALAN
Matapelajaran Seni Visual; merupakan penjenamaan semula bagi matapelajaran lukisan sebelum ini. Ianya dimulakan pada tahun 2002. Calon-calon matapelajaran ini meningkat dengan banyaknya apabila ianya diperkenalkan. Peningatan bilangan calon amat ketara apabila jumlah pelajar seramai 7682 berbanding tahun 2002 yang hanya mencapai 1766 calon sahaja. Oleh yang demikian, Pameran Diploma Show Seni Visual Kreatif Prauniversiti wajar sekali diadakan.

TUJUAN
Pameran Diploma Show Seni Visual Kreatif Prauniversiti bertujuan melahirkan pelajar yang berdaya kreatif, inovasi dan berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam matapelajaran Seni Visual dalam peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).

OBJEKTIF
* Mempamerkan hasil karya pelajar mengikut skema Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS).
* Meningkatkan kefahaman pelajar menguasai sistem modular yang baru.
* Melahirkan pelajar yang berkemahiran dari aspek pengurusan.
* Mendedahkan kepada pelajar dan guru terhadap proses pengajaran dan penilaian dalam Seni Visual.

TARIKH PENTING
11.9.2014 (Khamis) : Pameran Diploma Show Seni Visual Kreatif

ATUR CARA PROGRAM
* 9.30 pagi : Ketibaan tetamu jemputan.
* 9.45 pagi ; Nyanyian Lagu Negaraku.
* 9.50 pagi : Bacaan doa.
* 10.00 pagi : Persembahan pelajar.
* 10.30 pagi : Ucapan pengerusi.
* 10.45 pagi : Ucapan perasmian oleh penetua sekolah.
* 11.00 pagi : Lawatan ke bilik pameran.
* 11.30 pagi : Jamuan
* 12.00 tengahari : Penyampaian cenderamata
* 12.30 tengahari : Majlis bersurai.

VIDEO KLIP DI GALERI PAEMRAN SENI VISUAL
Sempena Diploma Show Seni Visual, SMK Bandar Tenggara



Sedang dikemaskini...

TAHAP KESIHATAN GURU DIKAJI OLEH PUSAT KESIHATAN UNIVERSITI MALAYA

11 September 2014:  Bilik Rawatan


Sedang dikemaskini....

PENTAQ MENDAPAT SAMBUTAN DI KALANGAN PELAJAR KOLEJ KOMUNITI BANDAR TENGGARA

11 Sept 2014 : Gelanggang Petanq Sekolah
Pentaq Kolej Komuniti Bandar Tenggara



Sedang dikemaskini...

SEGAK - UJIAN SEGAK PERINGKAT SEKOLAH DILAKSANAKAN DENGAN JAYANYA

11 Sept 2014: Ujian Segak Peringkat Sekolah

Murid Tingkatan Satu selepas menjalani ujian SEGAK


Sedang dikemaskini...

11 September, 2014

KEM KOAKADEMIK BAHASA INGGERIS SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH PERINGKAT NEGERI JOHOR 2014

10 Sept 2014 : Tiram Indah Village, Ulu Tiran, Johor

Perasmian oleh Yang Berbahagia Tn Hj Yasman Jamsir
Ketua Sektor, Sektor PembangunanKemanuswaan JPNJ
Kem Koakademik Bahasa Inggeris Sekolah-sekolah Menengah Peringkat Negeri Johor 2014 diadakan di Tiram Indah Village, Ulu Tiram, Johor Bahru. Yang Berbahagia Tuan Hj Yasman Jamsir, Ketua Sektor, Sektor Pembangunan Kemanusiaan , Jabatan Pendidikan Negeri Johor menyempurnakan perasmian penutup pagi ini.

Dalam ucapan beliau bahawa program ini mempunyai matlamat penting untuk memberi pendedahan kepada murid tentang Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM).  Untuk maju, PPM akan terus menggunakan semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan bagi membangunkan pendidikan seimbang sebagai asas pencapaian  aspirasi setiap murid.

Katanya lagi, Kemahiran Dwibahasa penting dikuasai oleh semua murid dan sekurang-kurangnya bahasa Malaysia sebagai bahasa  kebangsaan dan bahasa perpaduan, serta bahasa Inggeris sebagai bahasa komuniksai antarabangsa.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Encik Elanggovan a/l Savarimuthu, Penolong PPD Kulaijaya, Penolong-penolong Pegawai Pendidikan Daerah, Ketua-ketua Unit Akademik,  Pegawai-pegawai Teknik Sekolah-sekolah Menengah daerah Kulaijaya dan jawatankuasa pengelola.

Bersama-sama dalam program tersebut ialah Penolong-penolong Kanan Kokurikulum, En. Kamalullail Toha, SMK Sultan Alauddin, En. Ahmad Survi, SMK Bandar Tenggara, Pn Maswati, SMK Senai , SMK Munshi Abdullah, SMK Bandar Putra, SMK Kelapa Sawit, SMK Tunku Abdul Rahman Putra, SMK Kota Kulai, SMK Sultan Ibrahim dan SMK Bandar Tenggara 2 turut menjayakannya.

En. Mohd Firdaus Misri, SMK Bandar Tenggara 2 dan
Cik Sharipah Faridah, SMK Kulai Besar
Encik Mohd Firdaus Misri, SMK Bandar Tenggara 2 merupakan kem komandan dan penolongnya Cik Sharipah Faridah Syed Mohamad, dari SMK Kulai Besar ditemui berkata bahawa antara objektif penting program ini ialah untuk melatih murid berkomunikasi dengan lebih baik walaupun dari budaya, bangsa dan latar belakang yang berbeza disamping dapat menjana pemikiran kreatif dan inovatif dengan persekitaran dan iklim yang berbeza.

Pegawai Teknik
Peserta kem
Peserta-peserta kem
SMKBT, SSA dan SMK Senai

JK Hadiah, SMK Kelapa Sawit
Pengacara majlis, SMK Tunku Abdul Rahman Putra
Pramusaji SMK Bandar Tenggara

Pasukan Kompang SMK Senai
Pasukan tarian zapin, SMK Senai




Persembahan Zapin, SMK Senai
Pn Maswati, Penolong Kanan Kokurikulum SMK Senai ditemui berkata, nama kumpulan zapin yang dibimbing oleh Cikgu Ghazali Mastor ialah Kumpulan Pewaris Destar Limar. Kumpulan ini juga mendapat kerjasama daripada Cik Aminah Mohd Noah sebagai juru makeup, Pn Raziah Md Jaafar bertugas dalam bidang kebajikan dan pengurusan.

Katanya lagi, pencapaian tertinggi pasukan tarian ini ialah menjadi johan di peringkat daerah Kulaijaya dan ke peringkat Negeri Tahun 2013. Seorang daripada ahli kumpulan ini terpilih ke Program Semarak Tarian Kebangsaan pada tahun yang sama.

Sambutan, SMK Senai

08 September, 2014

PENULISAN MEDIA KREATIF PERINGKAT NEGERI JOHOR 2014 - TERBUKA KEPADA PESERTA ARP RAKAN MUDA

7 Sept 2014 : Kompleks Belia dan Sukan Negeri Johor

Peserta kursus dari SMK BandarTenggara, diiringi oleh Pemimpin ARPRM  En. Ahmad Survi, Pn. Hafilah Hamzah dan En. Abd Rahman Salleh
Penulisan Media Kreatif Peringkat Negeri Johor diadakan di Kompleks Belia dan Sukan Negeri Johor pada 5 hingga 7 September 2014. Peserta-peserta terdiri daripada persatuan-persatuan NGO, pegawai-pegawai belia daerah-daerah dan peserta Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM). Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara menghantar 10 peserta tahap Gangsa, 4 tahap Perak ke kursus yang diadakan selama 3 hari dua malam itu.

Matlamat utama kursus ini ialah untuk memberi pendedahan kepada pengguna-pengguna media sosial yang sekarang ini menjadi satu budaya kepada generasi abad ke-21 seperti facebook, twitter,blog, youtube, instegram, whatsapp dan lain-lain lagi agar menjadi pengguna yang bijak dan bertanggungjawab kepada masyarakat, agama, bangsa dan negara.

Turut hadir dalam program tersebut ialah Puan Hjh Supiati, Pn. Siti Fatimah, En. Helmi dan pegawai-pegawai Jabatan Belia dan Sukan Negeri Johor, bahagian Pembangunan Rakan Muda serta Pn. Suzieta Basri seorang usahawan di Johor Bahru, sebagai penceramah.

Izzatul Isma,peserta tahap Perak bersama rakan yang dilantik
sebagai pengacaramajlis penutup dari SMK Bandar Tenggara
Izatul Isma pelajar prauniversiti, juga merupakan peserta tahap Perak dalam Program Remaja Perdana Rakan Muda ditemui berkata barulah saya faham mengenai kebaikan dan kesan atau risiko-risiko yang dihadapi oleh pengguna-penguna media sosial. Sebenarnya terlalu banyak faedah yang boleh diperolehi melalui media sosial. Pengguna perlu bijak dalam membuat keputusan. Katanya lagi, ianya sungguh menarik dan berinformasi. Sebagai pengguna saya sudah memahami akan kebaikan dan risiko menggunakan media sosial ini.

Farouk peserta tahap Gangsa
Manakala Muhd Faruq Zaidan bin Zulkepli, peserta tahap Gangsa dilantik sebagai pembaca doa dalam majlis penutup. Beliau juga ditemui berkatabanyak ilmu mengenai media sosial yang saya perolehi, antaranya menjadi pengguna twitter yang baru. Di situ, kata farouk lagi saya dapat berkomunikasi dengan lebih berkesan melalui media ini. Menyeronokkan dan banyak informasi ini akan saya aplikasikan dalam bidang pendidikan seperti berkongsi maklumat berkaitan pelajaran pada rakan-rakan yang mempunyai gajet.

Program Penulisan Kreatif
Penggunaan media sosial yang disampaikan oleh penceramah
Senarai nama peserta SMK Bandar Tenggara:-
1. Muhd Faruq Zaidan bin Zulkepli
2. Muhammad Amirul Mukminin bin Khairulnizam
3. Nur Haziqah Izzati binti Zuraimi
4. Hanis Nurhaziqah binti Zolkeple
5. Shila Shazlina binti OSman
6. Nur Huda Izzati binti Izal
7. Muhd Fakhrur Amin bin Mohd Akib
8. Mohd Azuwan bin Azhari
9. Nuhamaad Aidil Shazwan bin Md Jamaludin
10. Muhammad Zulhairul Nezam bin Tahiruddin
11.Ummi Nadzirah binti Omar
12. Siti Kalsum binti Morali
13. Muhammad Suhaimi bin Rasdi 

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ