22 July, 2010

SO

Dalam bidang Sukan Olahraga, murid/pelajar di bahagikan kepada 4 buah Rumah Sukan iaitu
1. RUMAH JEBAT
2. RUMAH KASTURI
3. RUMAH LEKIR
4. RUMAH TUAH

AHLI JAWATANKUASA RUMAH-RUMAH SUKAN
RUMAH JEBAT

Penasihat: Pn.Hjh.Hayati binti Abdullah
Ketua: En.Ahmad Nazri bin Selamat
Penolong: Pn.Azlina binti Abu Bakar
Guru-guru Pembantu:
1.En.Mohd.Pozi bin Kemin
2.En.Abd.Razak bin Saat
3.En.Zulkifli bin Jaafar
4.En.Khairulnizam bin Md.Yusof
5. En.Md.Shahfuddin binHussein
6. En.Mohd.Nurul Faisal bin Abd.Ghani
7.Pn.Rohaidah binti Uriff
8.Pn.Khairani binti Mahamad Kator
9.Pn.Zubaidah binti Ibrahim
10.Pn.Hjh.Hasnah binti Kasnan
11.Pn.Che Wan Sa’adah bt Che Wan Ahmad Tajuddin
12.Pn. Nur Amalia binti Zainudin
13. Pn.Narisah binti Muslim
14.Cik Khazian binti Mohd. Kamaluddin
15. Cik Siti Norizan binti Samsuri
16. Pn.Faridah binti Bujang


Rumah Kasturi ( Kuning)

Penasihat:En.Iskandarani bin Mohamed
Ketua: En.Mohd.Khairulnisa bin Nashuri
Penolong:Pn.Khairani binti Sapawi
Guru-guru Pembantu:
1. En.Abd.Rohim bin Rahman
2.En.Aidil Shahmin bin Abdul Razak
3. En.Idris bin Yaman
4.Pn.Faridah binti Abdullah
5.Pn.Noraina binti Abd.Samad
6.Pn.Mahani binti Parmin
7.Pn.Hjh.Ruziah binti Maarop
8.Pn.Arbaiah bin Abdul Rahim
9.Pn.Salmah binti Othman
10.Cik Anili Fasha binti Mahadi
11.Pn.Herneyene binti Jasman
12.Pn.Faridah binti Aris
13.Cik Nurul Hanani binti Ismail Sazemi
14.Pn. Noraishah binti Tarni
15.Pn.Azlin binti Arifin


Rumah Lekir (Hijau)

Penasihat:Pn.Hjh.Hamimah binti Yunos
Ketua:En.Abd.Rahman bin Salleh
Penolong:Pn.Hafilah binti Hamzah
Guru-guru Pembantu:
1.En.Mustafa bin Yunos
2.En.Ab.Rahim bin Md.Arshad
3.En.Zolkeple bin Jemadar
4.Pn.Hasnah binti Kadir
5.Pn.Hayati binti Abdullah
6.Cik Zahiah binti Hj.Hamzah
7.Pn.Pn.Narisah binti Muslim
8.Cik Annelin Haszizah binti Haron
9.Pn.Norkiah binti Ahmad
10.Pn.Zainab binti Salim
11.YM Raja Hafsah binti Raja Hamzah
12.Pn.Noraziah binti Shaffee
13.Pn.Khairani binti Sapawi
14.Pn.Zurani binti Kassim


Rumah Tuah ( Biru)

Penasihat:Pn.Hjh.Sawilah binti M.Auf
Ketua: En.Mohd.Hasry bin Mustakim
Penolong : Pn.Norazana binti Mohamad Ariff
Guru-guru Pembantu:
1.En.Saifullah bin Abd.Wahab
2.En.Shamsul Ihtihsam bin Musa
3.Tn.Hj.Abdul Rahman bin Sapuan
4.En.Abd.Halim bin Abd.Rahman
5.Pn.Rohidah binti Othman
6.Pn.Zalikha bte Ngaliman
7.Pn.Hjh.Nisah binti Sarbini
8.Pn.Muzam binti Mohdi
9.Pn.Juliana Noor binti Hj.Abu Bakar
10.Pn.Fadilah binti Ismail
11.Cik Anne Suraya binti Abdul Halim
12.Cik Rohaidah binti Mohamad
13. Pn.Khairani binti Hamdan
14.Pn.Zainab binti Salim
15.YM Raja Nurul Saadah binti Raja Haris

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ