10 April, 2013

PENGAKAP DAN KADET POLIS PUTERI MUNCUL JOHAN PERTANDINGAN KAWAD KAKI PERINGKAT SEKOLAH TAHUN 2013

BANDAR TENGGARA: 10 April 2013
Johan kategori perempuan - Kadet Polis

Johan Kategori Lelaki- Pengakap

Pertandingan kawad kaki yang disertai seramai 265 orang peserta melibatkan semua unit Pasukan Badan Beruniform sekolah iaitu pasukan Kadet Remaja Sekolah (KRS), Pengakap, Kadet Polis, Kadet Bomba, Pandu Puteri, Persatuan Bulan Sabit Merah dan Puteri Islam. 

Pasukan Pengakap dan Kadet Polis (puteri) muncul johan dalam Pertandingan Kawad Kaki Pasukan Badan Beruniform SMK Bandar Tenggara tahun 2013. 

Ketua Platun Pengakap
   



Ketua Platun Kadet Polis(puteri)
Ketua platun terbaik, Mohamad Farid Zulkifli dan Nurshahira Mohd Ariffin daripada pasukan Pengakap dan Kadet Polis (puteri) terpilih sebagai ketua platun terbaik tahun ini.

Pengetua sekolah, Hj Armas Derusman dalam majlis penutupan berkata terima kasih kepada jawatankuasa pengelola dan semua pasukan yang bertanding. Katanya lagi, tahniah kepada pasukan yang menang dan syabas kepada yang belum berjaya. Dalam ucapan yang ringkas itu beliau menegaskan kata kunci pertandingan kawad kaki ini ialah "disiplin."

Beliau juga mengucapkan tahniah kepada pasukan kompang sekolah kerana mempersembahkan aksi kompang formasi yang hebat di hadapan murid-murid dan guru SMK Bandar Tenggara.

Turut hadir dalam majlis penutup itu ialah Penolong Kanan Pentadbiran Anim Mohamed Jaib, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid Rashid Muhidin, Penolong Kanan Kokurikulum Ahmad Survi, Penolong Kanan Tingkatan 6 Mohd Pozi Kemin, Guru-guru Kanan Matapelajaran, Hajah Sawilah Auf, Hajah Hamimah Yunos dan Hajah Hasnah Kasnan. 

Muat turun : Buletin Kokurikulum Bil1 /2013

KEPUTUSAN PERTANDINGAN:-
Kategori Lelaki
1. Pengakap
2. Kadet Polis
3. Kadet Remaja Sekolah (KRS)
4, Kadet Bomba

Kategori Perempuan
1. Kadet Polis
2. Pandu Puteri
3. Persatuan Bulan Sabit Merah
5. Puteri Islam
6. Kadet Bomba


Muat turun : Buletin Kokurikulum Bil1 /2013
============================================
Muat turun : SYARAT DAN FORMAT KAWAD KAKI
Pemarkahan:
Markah pasukan diperolehi berpandukan pecahan berikut:
i.  Pakaian 10%
ii. Kawad statik dan dinamik 50%
iii.Kawad formasi 30%
iv.Ketua Platun 10 %
Jumlah 100%

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ