07 April, 2013

BILIK PENGURUSAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING SMK BANDAR TENGGARA DIRASMIKAN DAN DINAIK TARAF

BANDAR TENGGARA: 7 APRIL 2013

Timbalan Pengurus Besar KEJORA, Tuan Hj Zainal Abidin Hj Ali, merasmikan Bilik Bimbingan dan Kaunseling
Foto: Ruzaimi Ahmad
Peranan dan tanggungjawab kaunselor bagi melahirkan pelajar yang seimbang dan harmonis seperti mana yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Negara mendapat perhatian sewajarnya oleh pihak kepimpinan sekolah, Haji Armas Derusman dan Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Haji Baharuddin Mohd Sham.

Seiring dengan mesyuarat agung Persatuan ibu Bapa dan Guru (PIBG) kali ke-28 tahun 2013 ini, bilik Bimbingan dan Kaunseling telah dirasmikan oleh Timbalan Pengurus Besar, Kemajuan Johor Tenggara (KEJORA) Haji Zainal Abidin Haji Ali.


Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Pengetua Sekolah Haji Armas Derusman, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Haji Baharuddin Mohd Sham dan timbalannya Mohd Mazlan Talib, Guru-guru Bimbingan dan Kaunseling, Salmah Othman, Haji Khairudin Abu Nawas, Noridah Sidek dan Yuniza Md Jusoh.

Noridah Sidek, Yuniza Md Jusoh, Salmah Othman dan
Hj Khairudin Abu Nawas
Majlis yang ringkas itu telah disaksikan oleh Penolong Kanan Pentadbiran Anim Mohamed Jaib, PK HEM Rashid Muhidin, PK Kokurikulum Ahmad Survi PK Tingkatan 6 Mohd Pozi Kemin, PK Pendidikan Khas Hamzah Hamdan.

Taklimat ringkas oleh Salmah Othman
Guru Kaunselor SMK Bandar Tenggara
PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING (PBDK)

VISI

Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling menjadi peneraju utama dalam mewujudkan suasana yang terapeutik dan kondusif di sekolah.

MISI

Untuk merealiasaikan visi, kami akan memastikan misi berikut dilaksanakan dengan jayanya.
  • Menguruskan program dan aktiviti bimbingan dan kaunseling dengan cekap dan berkesan.
  • Melahirkan murid-murid yang mempunyai kepintaran intelek (IQ), emosi yang tinggi (EQ) dan berakhlak mulia.
  • Membimbing murid ke arah mencapai prestasi yang tinggi dalam akademik.
  • Mengujudkan suasana pembelajaran yang memberangsangkan melalui program bimbingan dan kaunseling.
  • Memberikan pendidikan kerjaya bersepadu kepada murid.
  • Memupuk semangat patriotik dan kualaiti kepimpinan di kalangan murid.
FALSAFAH
PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING

Bahawa setiap murid mempunyai potensi yang boleh digembeliongkan secara optimum menerusi pengurusan menyeluruh perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang cekap, berkesan dan beretika dengan berteraskan sumber dalaman dan luaran bagi melahirkan murid yang seimbang dalam aspek intelek, jasmani, emosi dan rohani serta beriman dan beramal soleh.

KOD ETIKA GURU BDK SEPENUH MASA

  1. Guru Bimbingan dan Kaunseling Sekolah Menengah (GBDKSM) hendaklah mematuhi undang-undang negara.
  2. GBDKSM hendaklah menjaga tatalakunya demi memelihara piawaian dan identiti sebagai seorang guru dan integriti profesional.
  3. GBDKSM hendaklah sentiasa berusaha menilai dan meningkatkan pengetahuan, kecekapan dan kemahiran dalam bidang profesionalnya.
  4. GBDKSM hendaklah menjalankan tugasnya dengan penuh tanggungjawab, objektif dan jujur.
  5. GBDKSM hendaklah diselia dan dinilai tugasnya oleh penyelia profesional melalui penyelidikan lazim dan sokongan perunding. 

BIDANG TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB

  1. Guru akademik.
  2. Kerjaya
  3. Psikososial dan kesejahteraan mental.
  4. Keibubapaan
  5. Pendidikan pencegahan dadah/rokok./inhalan dan HIV/AIDS.
  6. Pengurusa dan pentadbiran.
  7. Perkhidmatan
    • Kaunseling individu
    • Kaunseling kelompok.
    • Bimbingan individu.
    • Bimbingan kelompok.
    • Konsultasi.
PIAGAM PELANGGAN
  1. Menyediakan bilik bimbingan dan kaunseing yang kondusif dan teraputik.
  2. Menerima semua klien tanpa syarat.
  3. Memenuhi temujanji klien.
  4. Memaklumkan perubahan tarikh atau masa temujanji sekurang-kurangnya sehari sebelum tarikh dan masa yang lain.
  5. Menjalankan sesi kaunseling dengan penuh etika dan profesional.
  6. Menjalankan sesi kaunseling dalam tempoh masa 40 hingga 60 minit bagi setiap sesi individu atau kelompok.
  7. Menerima dan melayan klien kaunseling dengan ikhlas dan bertanggungjawab.
  8. Melaksanakan program yang dirancang dengan ikhlas dan bertangggungjawab.

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ