06 November, 2014

MEMPERKASAKAN BELIA MALAYSIA MEMALUI KAJIAN BERFOKUS DI UTC, JOHOR BAHRU

Sabtu : UTC Johor Bahru

Guru-guru dan peserta ARP Rakan Muda bersama pegawai IYRES
Institut Pembangunan Belia Malaysia (IPBM)
Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara mendapat jemputan untuk satu sesi dialog yang dijalankan oleh Institut Pembangunan Belia Malaysia. Sekolah ini terpilih kerana dikenalpasti menjalankan program Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) di peringkat sekolah sejak tahun 2010 lagi

Singkatan perkataan IYRES atau IPBM, peranannya kepada perkembangan Belia Malaysia dan perkhidmatan institut ini diterangkan dengan panjang lebar oleh Encik Mohd Rizal selaku ketua kajian di UTC, Johor Bahru baru-baru ini.

Pemimpin-pemimpin Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) yang terdiri daripada Encik Ahmad bin Survi, Puan Hafilah binti Hamzah, Encik Khairulnizam bin Mohd Yusoff, Encik Abdul Rahman bin Salleh serta tiga orang peserta ARP Rakan Muda turut memberi penjelasan dan pandangan melalui pengalaman mereka melaksanakan ARP Rakan Muda di sekolah.

Selaku pemimpin sekolah, Encik Ahmad memberi penerangan dan analisis pencapaian sekolah semenjak beliau dilantik sebagai pemimpin pada tahun 2009 lagi. Beliau berkata, kejayaan pertama sekolah ialah apabila seramai 53 orang guru dilantik sebagai pemimpin ARP Rakan Muda peringkat sekolah oleh Jabatan Belia dan Sukan Johor Bahru yang merupakan Badan Operasi ARP melalui kursus anjuran Kementerian Belia dan Sukan Malaysia.

Berikut adalah pencapaian sekolah SMKBT menurut penjelasan pepimpin ARP Rakan Muda sekolah iaitu bermula pada tahun 2010, seramai 129 murid telah ditauliahkan pingat tahap Gangsa, 2012 (131 Gangsa, 31 Perak), 2013 (134 Gangsa, 80 Perak) dan Tahun 2014 seramai 135 Gangsa dan 154 Perak yang akam menerima pertauliahan pada 8 November 2014 di Dewan Jemelang, Institut Tadbir Awam (INTAN), Kluang.



No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ