07 November, 2014

PELAJAR SEKOLAH BERJAYA MELENGKAPKAN SYARAT PERTAULIAHAN ARP RAKAN MUDA 2014

7 November 2014 : Bilik Seminar
Peserta tahap Perak 2014
Foto : Firdaus
Seramai 153 orang peserta tahap Perak tahun ini menunjukkan bukti yang mereka layak untuk dianugerahkan pingat tahap Perak setelah melengkapkan 4 komponen, merekod dan berjaya menjalani temuduga pada 28 November 2014 lalu yang ditetapkan oleh Badan Operasi Johor Bahru, di bawah program Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) anjuran Kementerian Belia dan Sukan (KBS) Malaysia dengan kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Taklimat pertauliahan Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) tahap Perak disampaikan oleh pemimpin sekolah, En. Ahmad Survi di Bilik Seminar, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara pagi ini. Tambahnya lagi Pentaksiran PT3 bermula tahun ini murid Tingkatan Tiga akan mendapat pelaporan akademik melalui Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS), Pentaksiran Aktiviti Jasmani dan Kokurikulum (PAJSK) termasuk SEGAK dan pelaporan psikometri.

Beliau menegaskan lagi, peserta program di sekolah ini amat bertuah kerana dapat melaksanakan satu lagi "ekstra-kurikulum" yang menjadi nilai tambah kepada pencapaian murid di bidang kokurikulum.

En Ahmad Survi menyampaikan taklimat
Seramai 153 penerima anugerah tersebut akan menerima sijil dan pingat tahap Perak yang akan berlangsung di Dewan Jemelang, Institut Tadbir Awam Negara (INTAN), Kluang,Johor pada 8 November2014 (Sabtu).

Tahun ini paling bersejarah apabila 6 peserta Perak lahir daripada murid Pendidikan Khas sekolah ini. Mereka juga dapat melengkapkan 4 komponen ARPRM tahap Perak dengan melaksanakan Khidmat Masyarakat, Kemahiran dan Rekreasi Fizikal selama 6 bulan serta menambah 6 bulan lagi pada komponen khidmat masyarakat dan menjalani penjelajahan lasak selama 3 Hari 2 Malam di Hutan Sembrong, Batu Pahat, Johor. 

Fitri mengetua bacaan Ikrar ARP Rakan Muda 
Saudara Fitri mengetuai bacaan Ikrar ARP Rakan Muda tahap Perak di hadapan peserta-peserta lain di Bilik Seminar SMK Bandar Tenggara selepas sesi taklimat yang berlangsung selama 1 jam 30 minit.




Majlis bacaan ikrar ARP Rakan Muda tahap Perak
Ikrar ARP Rakan Muda tahap Perak
Link ke Program Anjuran Institut Belia Malaysia (IBM/ IYRES)

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ