SMK BANDAR TENGGARA MENERIMA ANUGERAH KATEGORI UNIT ARP RAKAN MUDA SEKOLAH AKTIF PERINGKAT NEGERI JOHOR 2014
9 November 2014 : Dewan Jemerlang INTAN Kluang
|
Unit ARP Rakan Muda Sekolah Aktif 2014
|
Yang Berhormat Dato' Zulkarnain Hj Kamisan, Pengerusi Jawatankuasa Belia , Sukan, Kebudayaan dan Warisan Negeri Johor Darul Ta'zim merasmikan Majlis Pertauliahan Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda tahap Perak Peringkat Negeri Johor 2014 di Dewan Jemerlang, INTAN, Kluang, Johor.
Turut sama hadir dalam majlis gilang gemilang itu ialah Yang Berusaha Tuan Hj Hasidin Zaini, Timbalan Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Johor, wakil rasmi pengarah; Yang Berusaha En. Abd Aziz Ab Rahman, Pengarah Jabatan Belia dan Sukan Negeri Johor; Dr Azani Salleh, Pengarah Intan Kampus Wilayah Selatan; En. Sabran Bahar, Pengarah Cawangan Potensi Bahagian Pembangunan Rakan Muda Kementerian Belia dan Sukan Malaysia; wakil-wakil Jabatan Pendidikan Negeri dan Daerah, barisan pemimpin ARP Rakan Muda negeri dan daerah, pegawai-pegawai JBS dan dif-dif jemputan.
|
Sehari sebelum majlis pertauliahan, penyerahan Buku Diari dan Pasport Perak |
Program Remaja Perdana Rakan Muda (PRPRM) adalah sebuah program pengiktirafan daripada pihak Kerajaan Malaysia melalui Kementarian Belia dan Sukan (KBS) Malaysia yang bertaraf antarabangsa kepada peserta-peserta yang berdaftar dengan Badan Operasi setiap Negeri dan daerah masing-masing.
Program ini terbuka kepada semua golongan remaja berumur antara 14 hingga 25 tahun tanpa mengira agama, jantina, bangsa, ketidakupayaan fizikal mahupun fahaman politik.
Antara objektif penting program ini ialah menghargai usaha dan ketekunan para peserta yang telah melengkapkan 4 komponen penting iaitu khidmat masyarakat, kemahiran, rekreasi fizikal dan penjelajahan lasak selama 3 hari dua malam,
Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara telah menerima Anugerah Kategori Unit ARP Rakan Muda Sekolah Aktif Tahun 2014. Sekolah-sekolah lain yang menerima anugerah tersebut ialah SMK Dato' Abdul Rahman Andak (Kluang), SMK Dato' Syed Esa (BAtu Pahat), SMK Bukit Naning (Muar) dan SM Agama Bugisia (Pontian).
|
Cikgu Hafilah Hamzah, menerima anugerah Pemimpin Aktif 2014 |
SMK Bandar Tenggara juga menerima satu lagi anugerah iaitu Anugerah Pemimpin ARP Rakan Muda Aktif Peringkat Negeri Johor 2014 iaitu Puan Hafilah Hamzah, Guru Kokurikulum, Prauniversiti SMK Bandar Tenggara. Beliau berjaya melahirkan peserta tahap Perak seramai 92 orang pelajar.
Satu lagi anugerah yang diterima oleh pihak sekolah ialah Anugerah Khas ARP Rakan Muda yang telah menyumbang tenaga semenjak tahun 2008 - 2014 iaitu En. Ahmad Survi, GPK Kokurikulum sekolah ini. Sekolah-sekolah lain di daerah Kulaijaya yang mendapat anugerah khas ini ialah SMK Tunku Abdul Rahman Putra, En. Oii Jok Tek dan SMK Indahpura 1, En. Mohd Nor Azam Shuib.
|
En. Khairulnizam Md Yusof, Pemimin Sekolah menerima sijil anugerah daripada Tuan Penolong Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Johor sempena Majlis Pertauliahan Pingat Tahap Perak Peringkat Negeri Johor 2014 |
Daerah Kulaijaya muncul sebagai Badan Operasi Aktif 2014 kerana berjaya melahirkan 196 peserta tahap Perak bagi tahun 2014.
|
Farid Izzudin Zulkifli, Penolong Ketua Pengawas Sekolah, memimpin pasukan Pengakap Sekolah dan menjadi Johan Peringkat Negeri
|
Mohd Hasrul Hisham Hassan, Ketua Murid antara yang menerima anugerah Perak 2014 |
|
Khairul Azizi Ahmad, murid Pendidikan Khas, penglibatan tertinggi sehingga peringkat Kebangsaan dalam permainan petanque |
|
wajah-wajah ceria penerima anugerah - sumbangan mereka membawa kejayaan sekolah sehingga ke peringkat kebangsaan |
|
Peserta tahap Perak berpotensi menjadi peserta tahap Emas antaranya Hazira Shamsul Ihtisham dan Haniss Nur Haziwah Zolkeplee baru Tingkatan 3 tahun ini. |
|
Arus Perdana (Tingkatan 3,4 dan 5) serta Pendidikan Khas |
Johor 2014 sebagai ketua platun, Pertandingan Kawad Kaki NGO-Lelaki Peringkat Negeri Johor |
|
Penerima Anugerah ARP Rakan Muda Prauniversiti SMK Bandar Tenggara |
|
Sebahagian pelajar pra universiti penerima anugerah ARPRM tahap Perak 2014 |
PENCAPAIAN SEKOLAH DALAM ARP RAKAN MUDA PERINGKAT NEGERI JOHOR
|
Graf Pencapaian Sekolah |
Program Remaja Perdana Rakan Muda (PRPRM) adalah suatu program pengiktirafan daripada pihak Kerajaan Malaysia melalui Kementarian Belia dan Sukan (KBS) Malaysia yang bertaraf antarabangsa kepada peserta-peserta yang berdaftar dengan Badan Operasi setiap Negeri dan daerah masing-masing. Program ini terbuka kepada semua golongan remaja berumur antara 14 hingga 25 tahun tanpa mengira agama, jantina, bangsa, ketidakupayaan fizikal mahupun fahaman politik. Antara objektif penting program ini ialah menghargai usaha dan ketekunan para peserta yang telah melengkapkan 4 komponen penting iaitu khidmat masyarakat, kemahiran, rekreasi fizikal dan penjelajahan lasak.
Dasar Utama Kokurikulum
PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.
“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.
KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}
KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)
KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}
KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).
DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.
2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.
3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).
4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).
5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).
Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ
Pautan Laman Web dan Blogspot
No comments:
Post a Comment