21 September, 2012

MENGIRATKAN HUBUNGAN SIRATULRAHIM MENERUSI AKTIVITI 'FORT LUCK'

21 September 2012: Fort Luck

Meraikan Bakal Hajjah/ Haji

 Anim Mohamad Jaib, Penolong Kanan Pentadbiran menganjurkan jamuan 'port luck/foods luck' pentadbir dan kakitangan sokongan/ pejabat di bilik ekonomi rumahtangga pagi ini. Sambutannya amat meriah apabila guru-guru yang tiada kelas pada waktu itu, kakitangan pejabat dan makmal hadir sama-sama menikmati juadah yang dibawa oleh mereka.

Rosidah Ali mewakili kakitangan pejabat berkata, aktiviti seumpama ini memang baik untuk dijadikan amalan pada setiap tahun. Katanya lagi, tugas kami sebagai kakitangan awam ialah untuk melicinkan perjalanan sekolah dan menjaga kebajikan guru. Namun adakalanya tidak sempat berbual-bual dan bermesra umpama satu keluarga. Masing-masing sebok dengan urusan. Oleh yang demikian, masa seperti inilah kami dapat bertukar-tukar pendapat, berbual-bual, bekerjasama, bertolak ansur dan saling faham memahami akan tugas masing-masing dan akhirnya dapat mengiratkan lagi hubungan siratulrahim yang sedia terjalin.

Cikgu Muzam Mohdi tidak ketinggalan meraikan tahun ke-26 mengajar di SMK Bandar Tenggara dengan membawa kek besar untuk dinikmati oleh para tetamu yang hadir. Pemotongan kek itu disaksikan dan diberikan tepukan oleh tetamu yang hadir.
Tahun ke-26 mengajar di SMKBT

Turut meraikan majlis yang sederhana ini ialah Tuan Hj Mohmad Hashim, Pengetua, Anim Mohamad Jaib, Penolong Kanan (PK) Pentadbiran, Rashid Muhidin, PK Hal Ehwal Murid (HEM), Ahmad Survi,PK Kokurikulum, Mohd Pozi Kemin, PK Tingkatan Enam, Hjh Hamimah Yunos, Guru Kanan (GK) Sains dan Matematik, Hjh Hasnah Kasnan, GK Sains Sosial, Hjh Sawilah Mauf, GK Vokasional dan Teknik, Ustazah Hayati Mohamad, GK Bahasa, Tn Hj Khairudin Abu Nawas, Salmah Othman dan Norsidah Sidek serta Rohidah Othman, Guru Perpustakaan dan Media.


No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ