20 February, 2014

WAU - PENYERTAAN PELAJAR DI PERINGKAT ANTARABANGSA MEMBANGGAKAN

18- 23 Februari 2014: Bukit Layang-layang Pasir Gudang

Majlis Penutup dan Penyampaian Hadiah
Festival Layang-layang Sedunia Pasir Gudang Kali Ke-19 melaburkan tirainya pada 23 Februari 2014 setelah majlis penutup dan penyampaian hadiah di Stadium Perbandaran Pasir Gudang, Johor Bahru disempurnakan oleh Tuan Haji Onn Jabbar, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Pasir Gudang.

Sahfudin Hussein, ketua pasukan layang-layang Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara Kulaijaya malam tadi ditemui berkata, kita berjaya mendapat tempat ke-6 dan ke-8 dalam kategori mencipta laman angin. Kata beliau lagi, festival kali ini melibatkan lebih 250 pelayang antarabangsa daripada 39 buah negara. Negara-negara yang terlibat ialah Australia, Austria, Beldium, Brunei, Canada, China, England, Ireland, France,Germany, Hong Kong, Indonesia, Japan, Korea, Lebanon, Macao, Holland, Rusia, Singapore, Sweden, TAiwn, Thailand, Ukraine, Vietnam, Ghana, Zambia, Myanmar, Afrika Selatan, Bhutan, Turki, Laos dan Malaysia sebagai tuan rumah.

Kata Cikgu Sahfudin, peserta daripada sekolah mendapat pengalaman luas apabila menyertai bengkel layang-layang yang dikendalikan oleh orang yang berpengalaman dalam pembinaan layang-layang dan pertandingan di peringkat antarabangsa. Sebanyak 26 buah sekolah terlibat dan hanya dua buah sekolah di daerah  Kulaijaya yang mengambil bahagian, sekolah tersebut ialah SMK Bandar Tenggara dan SMK Senai.

Turut hadir dalam majlis penutup pada hari itu ialah Ahmad Survi, Penolong Kanan Kokurikulum, Tn Hj Zolkeple Jemadar, Guru Kokurikulum tingkatan 6, Sahfudin Hussein, Ketua Projek Layang-layang Sekolah, Tn Hj Saifullah Abd Wahab dan Azlina Abu Bakar jurulatih layang-layang sekolah.
.
Majlis Penutup di Stadium  Tertutup
Peserta puteri dari SMK Bandar  Tenggara

Pasukan sekolah di bawah bimbingan Sahfudin Hussein

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ