24 December, 2013

16 JENIS ANUGERAH TAHUN 2013

24 Disember 2013 : Tahniah kepada semua warga SMK Bandar Tenggara
Datin Hjh Hasnah Md Sem, PPD Kulaijaya menyampaikan sijil anugerah


SMK Bandar Tenggara menerima Anugerah Khas PPD tiga tahun berturut-turut bermula Tahun 2011. Kata Anim Mohamed Jaib dalam Mesyuarat Pengurusan Kurikulum pagi ini. Senyuman dan kegembiraan diraut wajahnya dikongsi bersama oleh 85 orang guru SMK Bandar Tenggara.

Beliau mewakili pengetua, hadir dan menerima sijil anugerah sekolah dalam Majlis Anugerah Kualiti dan Inovatif, Peringkat Sekolah-sekolah Rendah dan Menengah Daerah Kulaijaya 2013 di Kotel Sofitel, Kulaijaya semalam.

Sebanyak 16 jenis anugerah telah diberikan kepada SMK Bandar Tenggara, di atas pencapaian cemerlang dalam bidang kurikulum iaitu :-
1. Peratus SKPM Terbaik Sekolah Menengah.
2. Pengurusan Data EMIS Online Terbaik.
3. GPS PMR Tertinggi 2012 (Bahasa Melayu)
4. GPS PMR Tertinggi 2012 (Sejarah)
5. GPS PMR Tertinggi 2012 (KHB)
6. GPS PMR Tertinggi 2012 (Sekolah Bukan Kawalan)
7. GPS Terbaik PMR 2012.
8. Peratus Perncapaian Terbaik PMR 2012
9. Peratus Pemcapaian Terbaik SPM 2012
10. PNgk TERBAIK stpm 2012.
11. Peratus Lonjakan Saujana Tertinggi STPM 2012.
12. Lonjakan Saujana PNGK STPM 2012.
13. PNGK Tertinggi STPM 2012 (Bahasa Melayu).
14. PNGK Tertinggi STPM 2012 (.Ekonomi)
15. PNGK Tertinggi STPM 2012 (Seni Visual)
16. ANUGERAH KHAS PPD - Tiga tahun berturut-turut.
     (Sekolah Bukan Kawalan)

Beliau selaku Penolong Kanan Pentadbiran mengucapkan tahniah dan syabas kepada kepimpinan pengetua dan semua guru SMK Bandar Tenggara kerana berjaya melonjakkan pencapaian sekolah setiap tahun.

Beliau menaruh harapan di bawah kepimpinan Tn Hj Armas Derusman sebagai pengetua, SMK Bandar Tenggara akan meneruskan kecemerlangaan dan akan memacu kegemilangan serta menjadikan sekolah ini terbaik di daerah Kulaijaya.

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ