25 April, 2012

EMPAT PASUKAN TERKUAT MEWAKILI SEKOLAH KE PERTANDINGAN KAWAD KAKI PASUKAN BADAN BERUNIFORM SEKOLAH-SEKOLAH MENENGAH DAERAH KULAIJAYA 2012

25 April 2012 : 2 Lokasi pertandingan : SMK Kota Kulai (NGO dan KRS) dan SMK TARP

Pengetua SMKBT
Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara, Tuan Hj Mohmad Hashim, membawa cerita menarik pagi ini. Cerita mengenai tentera yang akan menghadapi peperangan, ketuanya menitik beratkan latihan kawad kaki, sebelum menggunakan senjata. Akhirnya berjaya dalam peperangan, katanya. Nilai yang boleh diambil dari cerita ini ialah tahap disiplin seseorang tentera itu berada pada tahap tinggi apabila ia patuh kepada perintah ketua.

Nasihat beliau ini didengari oleh 156 orang peserta kawad kaki yang akan bertanding di peringkat daerah Kulaijaya pagi ini. Bersama-sama beliau ialah Guru Penolong Kanan (GPK) Pentadbiran, Anim Mohamed Jaib dan Guru Penolong Kanan (GPK) Kokurikulum, Ahmad Survi.

Guru pemimpin KRS dan Pandu Puteri
Pasukan Kadet Remaja Sekolah (KRS- Putera), bersaing dengan 6 pasukan dari sekolah lain iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota Kulai, SMK Sultan Ibrahim, SMK Senai, SMK Sultan Alauddin, SMK Seri Pinang dan  SMK Tunku Abdul Rahman Putera.

Guru penasihat KRS, Anne Suraya Abd Halim ditemui berkata, kami tidak meletakkan harapan yang terlalu tinggi dalam pertandingan kali ini. Namun apabila bertanding kami akan buat yang terbaik, katanya.

Pasukan Pandu Puteri Sekolah juga berhadapan dengan saingannya daripada SMK Indahpura, SMK Kelapa Sawit, SMK Sultan Ibrahim, SMK Munshi Abdullah, SMK Kulai Besar, SMK Kangkar Pulai, SMK Senai dan SMK Bandar Putra.

Guru penasihat Renjer Puteri, Aisyah Tarni apabila ditemui berkata, kejayaan sesebuah pasukan itu tidak hanya bergantung kepada ketua platun, semua ahli memainkan peranan penting. Kesatuan, keseragaman dan   tidak melakukan kesilapan semasa di dalam gelanggang antara faktor untuk berjaya



No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ