10 July, 2011

Onn Daud Suami Mahani Parmin Bersara


Onn Daud diarak ke Dewan Felda Bukit Ramun
Onn Daud telah dilahirkan pada 28 Julai 1953 di Taman Nong Chik, Johor Bahru. Beliau merupakan anak ke-6 daripada 8 orang adik beradik. Beliau telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Temenggong Abdul Rahman. Setelah tamat sekolah rendah, beliau meneruskan pendidikan di Sekolah Menengah Dato’ Jaafar.


Perjuagan dalam menimba ilmu pengetahuan tidak terhenti di situ sahaja. Beliau meneruskan hasrat dengan melanjutkan pelajaran di Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim, Johor Bahru (MPTI) pada tahun 1976. Oleh kerana minat yang mendalam dalam bidang sukan, beliau telah memilih bidang pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan sebagai opsyen pengajian.

Pada 1977, beliau telah bertemu dengan gadis pilihan hati Pn Mahani binti Parmin. Setelah mengenali hati budi masing-masing, beliau telah memutuskan untk mengakhirinya dengan ikatan perkahwinan pada 07.09.1979. Mereka telah dikurniakan 3 orang cahayamata iaitu Husnul Hadi, Syahida Aisyah dan Izul Hakim. Keluarga merupan pendorong kepada kejayaan beliau. Beliau juga merupakan seorang yang mencintai alam semulajadi. Bagi beliau, alam semulajadi member ketenangan setelah penat menjalankan tugas.

Setelah temat pengajian di MPTI. Pada tahun 1978, beliau telah ditempatkan di Sekolah Menengah Sultan Alauddin Felda Bukit Besar. Walau bagaimana pun, pada 1984, beliau ditukarkan ke Sekolah Menengah Bandar Tenggara. Namun begitu, sudah menjadi adat, seorang guru, sentiasa bertukar tempat mengikut keperluan sekolah. Pada tahun 2003 beliau di tempatkan pula di SK Bandar Tenggara 2 sebagai Guru Penolong Kanan Kokueikulum. Demi kepentingan semua pihak, pada Jan 2008, beliau di tempatkan pula si SK LKTP Bukit Ramun sebagai Guru Penolong Kanan 1 sehingga tarikh persaraan.

Prinsip hidup beliau ialah keikhlasan dalam menjalankan tugas sebagai pendidik anak bangsa amat penting. Pada pandangan peribadi beliau, perkara yang dilakukan pada hari ini, pasti kita akan mendapat balasannya pada masa akan dating. Oleh tu, sentiasalah buat kebaikan. Harapan beliau terhadap anak didiknya, semoga sentiasa berjaya dalam apa jua yang diceburi. Sebagai bapa, kejayaan atau kebaikan yang dicapai oleh anak-anak adalah kegembiraan yang amat bernilai dalam hidup beliau.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ