15 July, 2013

PIHAK SEKOLAH MENERIMA PENGHARGAAN DARIPADA JABATAN PELAJARAN NEGERI JOHOR

8 Julai 2013: Bidang Kurikulum - Pra Universiti

Adam Azman menerima sijil penghargaan
Mohd Pozi Kemin, Penolong Kanan Tingkatan Enam (Pra Universiti), ditemui berkata, pencapaian cemerlang bidang akademik yang diperolehi oleh pelajar-pelajar sekolah ini pada Penggal 1, Sesi 2012 - 2013 telah mendapat penghargaan daripada pihak Jabatan Pelajaran Negeri Johor (JPNJ) tempoh hari..

Seramai 11 orang pelajar Tingkatan 6 atas Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara telah berjaya memperolehi PNGK 3.50 hingga 3.67 dan menerima sijil dan cenderahati daripada Tuan Hj Armas Derusman, pengetua sekolah di Dewan Permata sewaktu perhimpunan mingguan yang lepas. Anim Mohamed Jaib, Penolong Kanan Pentadbiran turut bergembira di atas pencapaian cemerlang pelajar Pra Universiti tersebut.

Mereka yang menerima penghargaan itu ialah
1. Adam bin Azman, PNGK 3.67
2. Hamimah binti Hamdan, PNGK 3.67
3. Nur Khairunnisa binti Abd Rahman, PNGK 3.67
4. Nur Sabariyah binti Johari, PNGK 3.67
5. Nurul Nabilah binti Zainuddin, PNGK 3.59
6. Muhammad Zakirul bin Abd Rahim, PNGK 3.58
7. Siti Khomariah binti Sutejo, PNGK 3.58
8. Syafiwah binti Bukari, PNGK 3.58
9.Aina Farzana binti Ahmad Ruzaini, PNGK 3.50
10. Mohd Izzudin bin Jasmee, PNGK 3.50
11. Nur Amalina Amani binti Jumat, PNGK 3.50

Anim Mohamed Jaib, Penolong Kanan Akademik, juga ditemui berkata, penghargaan juga diberikan kepada pencapaian cemerlang peperiksaan pertengahan penggal 203, dari Kelas Pendidikan Khas, Tingkatan Tiga, Empat dan Lima. Beliau menyumbangkan cendehati berupa coklat untuk pelajar-pelajar yang berjaya disamping sijil pencapaian.


Murid Pendidikan Khas
Muhamad Nur Zakaria
Cemerlang Akademik - Pendidikan Khas:
1. Muhammad Nur Zakaria
2. Muhammad Izzat Haiqal Muhamad Zaidi
3. Mohamad Nurhazman Lokman

Nurul Ain Farhah Mohd Pozi
Cemerlang Akadenik - Tingkatan 3 :-
1. Nurul Ain Farhah Mohd Pozi
2. Nurhazirah Roslan
3. Muhammad Naim Hanafi abdul Halid
4. Nurul Nadia Jamaludin
5. Siti Najihah Mahram
6. Muhammad Arsyad Syakirin Azman.

Nurul Yusnainy Mohd Yusof
Cemerlang Akademik- Tingkatan 4:
1. Dhiyana Diyana Mohamad Ali
2. Nurul Husnainy Mohd Yusof
3. Siti Nabilah Abu Hassan
4. Nur Aqilah Ahmad



Muhammad Farhan (5 Baiduri)
Cemerlang Akademik - Tingkatan 5:
1. Muhammad Farhan Abd Ghafar; 5 Baiduri (Anugerah Lonjakan Prestasi)
2. Muhammad Amirul Syafiq Azman; 5 Baiduri
3. Iffin Nadzuha Mohd Suratin; 5 Delima
4. Syazwani A.Wahab; 5 Delima
5. Siti Nabilah Zaini; 5 Delima
6. Nurfarhana Abd Mutalib; 5 Baiduri (Anugerah Lonjakan Prestasi).

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ