SELAMAT BERSARA- JASAMU DIKENANG
Kulaijaya: 15 November 2011
Pn Hjh Banon SH Abdullah Bajrai, merekod waktu akhir bertugas
sebagai pengetua sekolah.
Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara, Banon SH Abdullah Bajrai menempah sejarah dalam hidupnya apabila bersara pada hari ini. Beliau ditemui berkata, saya seronok bertugas di sekolah ini. Tambahnya lagi, kejayaan cemerlang sekolah ini melalui sembilan anugerah kualiti pendidikan yang diterima daripada Pegawai Pelajaran Daerah Kulaijaya, Fauzan Sukimi membuktikan bahawa semangat bekerja secara berpasukan perlu diiteruskan. "Hasilnya sekolah ini berjaya menerima anugerah khas PPD kerana menjadi sekolah menengah terbaik kategori bukan sekolah kawalan 2010," katanya bangga.
Banon berasal dari Batu Pahat, Johor dan dilahirkan pada 16 November 1955 pernah belajar di dua buah sekolah rendah iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Sri Pelangi dan SK Pengaram, Batu Pahat. Manakala mengambil peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tun Aminah, Batu Pahat dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di SMK Aminudin Baki, Kuala Lumpur.
Pemegang Ijazah dari Universiti Malaya (UM) dalam bidang sastera telah menerima dua kali Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) sepanjang perkhidmatannya. Dua cahaya mata kembarnya sedang menuntut di Universiti Sains Jordan dan Universiti Petronas Malaysia. Anak sulungnya, Siti Hajar Nasir bertugas sebagai seorang doktor gigi dan Siti Hana Nasir sebagai pensyarah kolej.
Turut hadir dalam majlis ringkas saat-saat menamatkan kerjayanya sebagai Pegawai Perkhidmatan Awam di SMK Bandar Tenggara ialah Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Rashid Muhidin, GPK Kokurikulum, Ahmad Survi, Pengerusi Badan Kebajikan Guru dan Kakitangan,Sekolah, Zolkeple Jemadar, kakitangan sekolah, Rosidah Ali, Nur Izziana Othman,Sadhana Mohd Yusoff, Rohaidah Mohd Salleh dan wakil pekerja, Abd Rahim.
Menandatangi plak 30 tahun sekolah ini ditubuhkan.
15 November 2011, jam 5.00 petang -
bersejarah buat pengetua.
Dasar Utama Kokurikulum
PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.
“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.
KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}
KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)
KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}
KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).
DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.
2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.
3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).
4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).
5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).
Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ
Pautan Laman Web dan Blogspot