15 November, 2011

HADIRMU SEKETIKA KASIHMU NAN ABADI - PN HJH BANON BINTI SH ABDULLAH

Bandar Tenggara: 15 November 2011
Puan Hajjah Banon Binti SH Abdullah
Pengetua SMK Bandar Tenggara

Pemegang Ijazah Universiti Malaya (UM) bidang sastera memulakan kerjaya sebagai seorang guru di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kolam Air, Batu Pahat pada tahun 1980. Kemudian berpindah ke empat buah sekolah menengah di daerah Kluang iaitu SMK Methodist, Parit Buntar (1984-1988), Sekolah Tinggi Kluang (1989-1993), SMK Tengku Aris Bendahara (1994-2008), SMK Layang-layang (2008 -2011) dan dinaikkan pangkat ke gred DG52 di SMK Bandar Tenggara.

Walau pun berkhidmat hanya enam bulan di SMK Bandar Tenggara, seorang pengetua tetap memegang prinsip dan melaksanakan budaya kerja cemerlang. Kepimpinannya jelas membayangkan bahawa misi, visi, matlamat sekolah dan Falsafah Pendidikan Negara (FPN) menjadi agenda utama yang perlu diteruskan demi agama, bangsa dan negara.

Ibu kepada empat cahaya mata melalui perkahwinannya dengan Nasir Said yang juga bersara sebagai Guru Besar di Sekolah Kebangsaan (SK) Kg Melayu, Kluang. Anak-anaknya cemerlang dalam bidang kerjaya dan pelajaran. Anak yang sulung merupakan seorang doktor gigi, kedua pensyarah dan kembarnya sekarang ini melanjutkan pengajiannya di Universiti Sains Jordan (USJ) dalam jurusan kedoktoran dan seorang lagi di Universiti Petronas (UP) Malaysia.

Guru Penolong Kanan Pentadbiran, Anim Mohamad Jaib baru-baru ini telah menghadiri Majlis Anugerah Kualiti Peringkat Daerah Kulaijaya di Sofitel, Senai. Beliau menyampaikan salam dan ucapan tahniah daripada Pegawai Pelajaran Daerah Kulaijaya, Tuan Hj Fauzan Sukimi  kepada semua murid dan pelajar serta warga sekolah. Khusus kepada kepimpinan pengetua lama, Zainal Othman yang bersara pada Mac yang lepas.

SMK Bandar Tenggara telah menerima 9 anugerah dari PPD Kulaijaya.
Anugerah-anugerah tersebut ialah:-
1. Anugerah Khas PPD Sekolah Menengah Terbaik (Bukan Sekolah Kawalan).
2. Peratus Pencapaian Terbaik PMR 2010 (Sekolah Bukan Kawalan).
3. Peningkatan Tertinggi Pendidikan Moral SPM 2010.
4. GPS Terbaik SPM 2010 (Sekolah Bukan Kawalan).
5. Peratus Lonjakan Saujana Tertinggi STPM 2010.
6. PGNK Terbaik STPM 2010.
7. Peningkatan PNGK Pengajian Am Tertinggi.
8. Pengurusan Pendidikan Khas Terbaik.
9. Jawatankuasa Hari Guru Peringkat Negeri Johor.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ