20 April, 2011

Kejohanan Silat Seni - SMK Kelapa Sawit Unggul

Kulaijaya, 19 April 2011  (Selasa)

SMK Kelapa Sawit telah muncul sebagai juara dalam keempat-empat acara yang dipertandingkan dalam Kejohanan Silat Seni Sekolah-sekolah Menengah dan Rendah peringkat daerah, di Dewan Permata SMK Bandar Tenggara, Kulaijaya. Abdul Jalil Karimin, mendahului kejuaraannya dalam kategori seni silat tari, diikuti oleh gandingan dua pesilat lain iaitu Mohammad Assyakirin Mohamed Kutty dan Zul Hisyam Amir dalam acara seni silat tempur putera, manakala kategori seni silat jurus wajib disandang oleh Muhammad Izzat Iqbal Mokhtar, Mohd Iqbal Haris Suria dan Mohd Saufiq Jamadi.

Khairul Nadzrah A. Rahman, SMK Sri Pinang, pula menjadi juara dalam acara seni silat tari puteri mengalahkan peserta dari SMK Kelapa Sawit dan Indahpura. Gandingan dua srikandi bersama Khairul Nutqiyah A.Rahman sekali lagi muncul sebagai juara dalam acara seni silat tempur puteri. Manakala SMK Kelapa Sawit sekali lagi mengungguli acara seni jurus wajib hasil gandingan Nur Amira Mohd Isa, Nur Diana Aqilah Zainoddin, Nur Ain Salleh dan Shahira Mohd Shari.
Adik Muhammad Fizani Izzudin, Sekolah Rendah Kebangsaan (SK) Taman Kota Kulai 2, telah menjuarai acara seni silat tari putera dan seni silat tempur putera dimenangi oleh Nur Alif Najmi Suut dan Muhamad Nur Farhan Zaiday dari SK Kota Kulai 2. menewaskan pesaingnya dari SK Bandar Tenggara 2 dan SK Polis Kem. Kategori seni silat tari dan seni silat tempur puteri dari sekolah SK Taman Kota Kulai 2, sekali lagi muncul sebagai juara dalam kategori itu.

Perasmian penutup telah disempurnakan oleh penyelia PPD Kulaijaya, Rosli Hussin. Beliau mengucapkan tahniah kepada Ustaz A.Rahman Ismail, GPK Kokuriklum SMK Sri Pinang kerana telah mempelopori pertandingan seumpama ini semenjak tahun 1991 lagi. Seramai 76 orang pesilat dari sekolah-sekolah menengah dan rendah di Kulaijaya telah turut serta. Katanya lagi, seni silat adalah gerak tari seni beladiri masyarakat Melayu yang sangat unik, sewajarnya ianya dipelihara dan diteruskan untuk memastikan budaya bangsa kita tidak hilang dengan arus kemodenan. Terima kasih juga kepada para juri, jurulatih silat dan semua jawatankuasa yang telah terlibat.


SEKOLAH SEKOLAH TERLIBAT
SMK  INDAHPURA


SMK MUNSHI ABDULLAH

SMK BANDAR TENGGARA

PENGANJUR KEJOHANAN SENI SILAT
PERINGKAT DAERAH KULAIJAYA
Ustaz A.Rahman Ismail, GPK Kokurikulum SMK Sri Pinang, adalah seorang guru silat dan telah menerajui serta mempelopori perkembangan seni silat di daerah Kulaijaya. Anak didik beliau telah mewakili sekolah ke pertandingan peringkat daerah, negeri dan kebangsaan, kini ada yang menjadi jurulatih utama di sekolah-sekolah rendah dan menengah di daerah Kulaijaya.

KEPUTUSAN PENUH KEJOHANAN SILAT
SEKOLAH RENDAH




Aksi srikandi


Seni jurus wajib (puteri)

Aksi pendekar

Aksi pesilat putera

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ