25 March, 2011

Kejohanan Bola Sepak L15 - SMK Bandar Putera Juara


Pengetua SMK Bandar Putra, Kulaijaya Azman Adnan (empat dari kiri) turut meraikan kegembiraan pasukan bola sepak L15 di atas kejayaan sekolahnya  menjadi juara dalam Kejohanan Bola Sepak pada 25 Mac 2011 di padang IOI Mall, Kulaijaya petang tadi.

SMK Bandar Tenggara dikecewakan oleh penyerang lincah Mohd Rizam Rostam, dan Ruzaini Abir dengan 2 jaringan pada separuh masa pertama.
Pasukan SMK Bandar Putera menguasai permainan pada separuh masa kedua, asakan pihak lawan seringkali dipatahkan oleh barisan pertahanan yang kental, dan serangan pada 5 minit terakhir oleh Mohd Rizam Rostam dapat menambah satu lagi jaringan. Akhirnya SMK Bandar Putra berjaya mengalahkan SMK Bandar Tenggara dengan 3-0.
Mohd Rizam Rostam (Jersey 12), dan Ruzaini Abir (6).

Penyokong-penyokong SMK Bandar Putera.

Pengerusi teknik bola sepak daerah Kulaijaya, Abu Samah Osman (kiri) ditemui berkata pasukan SMKBP merupakan pasukan yang baik, bahagian pertahanan yang kental, bahagian tengah yang bergerak pantas, ditambah lagi dengan pemain-pemain di barisan hadapan yang licik, yang seringkali membuat cubaan gol, menggugat dan mencemaskan pihak lawan. Selain daripada itu, Nizam Tramiji merupakan jurulatih yang gigih, yang melatih pemain-pemainnya ketahap yang boleh membanggakan.


Abd Ghani Abas, turut tersenyum dengan kejayaan pasukannya.


_____________________________________________________
Separuh Akhir
Empat buah sekolah menengah yang berjaya ke pertandingan separuh akhir ialah SMK Bandar Tenggara (BT), SMK Sultan Ibrahim (SSI), SMK Bandar Putera (BP) dan SMK Kangkar Pulai (KP).


Penganjur pertandingan, Jafri Sikun ditemui berkata, BT telah mengalahkan SSI dengan jaringan 3-0 (*)  dan Bandar Putera mengalahkan KP 4-1. Pasukan yang menang dalam pertandingan ialah SMK Bandar Tenggara dan SMK Bandar Putera. Kedua pasukan itu akan bertemu pada pertandingan akhir di padang IOI Mall, Kulaijaya jam 4.00 petang.

Pengerusi teknik bola sepak daerah Kulaijaya, Abu Samah (tengah),  berbincang dengan pengurus pasukan BT Aidil Shamin Abd Razak dan pengurus SSI, Rohaizat Abd Rahim. Bersama-sama beliau ialah Abd Ghani Abas (kiri) dan Jafri Sikun, penganjur bersama dalam Kejohanan Bola Sepak MSSM daerah Kulaijaya Tahun 2011.


Urusetia kejohanan yang lain Zainuri Fauzi, Azli Mustafa, Razi Basri dan Shahrul Anuar Aris.




Keputusan separuh akhir (pagi 25 Mac 2011)
BT (3) vs SSI (0)
BP (4) vs KP (1)

Keputusan Suku Akhir (24 Mac 2011)

BT (3) vs KB (2)
BP (4) vs KS (0)
SSI (2) vs STARP (0)
KP (1) vs SSA (0)


Urusetia perlawanan petang semalam, Sahrul Anuar ditemui berkata, peringkat suku akhir BT mengalahkan SMK Kulai Besar (KB) 3-2, SMK Bandar Putera (BP) mengalahkan SMK Kelapa Sawit (KS) 4-0, SMK Sultan Ibrahim (SSI) mengalahkan SMK Tunku Abdul Rahman Putera (STARP) 2-0, dan SMK Kangkar Pulai (KP) mengalahkan SMK Sultan Alauddin (SSA) 1-0.

Pengadil utama: Ithnin Kaswethi (tengah), dibantu oleh Harizal Hashim
dan Mohd Zulkifli Mahdi, bertugas semasa perlawanan di antara SMKBT daengan SMK Kulai Besar, Kulaijaya.


Pengadil utama: Mohd Karim Abu Bakar, dibantu oleh Asid Sabtu dan Azrul Izza dan Mohd Norhisham Zulkifli, perlawanan di antara SMKBT dengan SMK Sultan Ibrahim, Kulaijaya di padang MPKu.


Pengadil utama : Rahaizat HAmzah, dibantu Aidil Shamin Abd Razak dan Johan Nasir dalam perlawanan Kumpulan D di padang SMKBT 2, Bandar Tenggara.

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ