16 August, 2010

Majlis Berbuka Puasa SPRM Johor Bersama Masyarakat Setempat Bandar Tenggara

Murid-murid Tingkatan Lima SMK Bandar Tenggara berasa amat bertuah dan berbangga apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Johor mengadakan Majlis Berbuka Puasa di Masjid Al-Husna Bandar Tenggara bagi meraikan mereka yang akan mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun ini. Turut menjayakan program tersebut ialah Lembaga Kemajuan Bandar Tenggara (KEJORA), Jawatankuasa Kebajikan Masyarakat Bandar Tenggara (JKKMBT)  dan jawatankuasa Masjid Al-Husna Bandar Tenggara.

Walau pun hujan lebat bermula pada jam 2.00 petang. Tidak mematahkan semangat calon-calon SPM untuk menghadiri majlis yang penuh bermakna buat mereka. Ibu bapa calon SPM juga hadir pada hari ini.

Majlis yang telah diatur oleh Puan Hajjah Fadzilah Karjah (SPRM Johor) bersama pengurusan SMK Bandar Tenggara telah dirancangkan seminggu sebelum majlis berlangsung kata Hamzah Rahman bin Soriat selaku penyelaras program. Matlamat utama majlis ini diadakan ialah untuk mendekatkan diri ahli-ahli SPRM kepada masyarakat setempat yang tinggal di luar bandar. Khususnya calon-calon SPM dan ibu bapa masyarakat setempat di sini.
.
Tentatif program:-
6.00 petang - Bacaan Yassin dan Tahlil.
                   - Ucapan TPJ Simi Abdul Ghani (Pengarah SPRM) Johor.
                   - Berbuka puasa.
                   - Solat Maghrib.
                   - Majlis ramah mesra dan jamuan ringan. 


 Tuan Haji Azmi bin Hj Alias, Timbalan Pesuruhjaya SPRM Johor berucap pada Majlis Berbuka Puasa di Masjid Al Husna, Bandar Tenggara, Kulaijaya, Johor.
Turut hadir dalam majlis tersebut ialah En Rahman Mori, wakil Pengurus KEJORA, Tn Hj Amir bin Kasman, Naib Pengerusi JKKMBT merangkap Timbalan Pengerusi Masjid Al Husna, En Mansor bin Othman, Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Kulaijaya, Tuan Hj Muslihin Subuhi, Imam Besar Masjid, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru, Tuan Haji Baharudin bin Md Sham serta Pengetua SMK Bandar Tenggara, En Zainal bin Othman.

Majlis itu telah dipengerusikan oleh Ustaz Ab Rahim bin Arshad.


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dahulunya dikenali sebagai Badan Pencegah Rasuah, Malaysia atau singkatannya BPR mula beroperasi pada 1 Oktober 1967 sebagai sebuah jabatan penuh. Akhirnya pada 1 Januari 2009, ia diambilalih oleh SPRM. Ketua pesuruhjaya SPRM terkini adalah Datuk Seri Ahmad Said bin Hamdan. [1] Akan tetapi beliau telah mengemukakan notis bertulis supaya kontrak perkhidmatan beliau yang sepatutnya tamat pada 25 Mei 2010 dipendekkan kepada 31 Disember 2009.[2] Ekoran daripada itu, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong telah memperkenankan jawatan beliau diambil alih oleh timbalannya, Datuk Abu Kassim Mohamed.

1 comment:

Anonymous said...

Wow kenangan lama. Selamat berjaya semua

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ