23 June, 2014

SMK BANDAR TENGGARA - TEMPAT KETIGA PROGRAM CABARAN PUSAT KOKURIKULUM PERINGKAT KEBANGSAAN 2014

23 Jun 2014 : Program Cabaran Pusat Kokurikulum Peringkat Kebangsaan 2014

Hazwani Bukhari, Tingkatan 4 Baiduri
SMK Bandar Tenggara, Kulaijaya, Johor Darul Ta'zim
Pusat Kokurikulum Johor, Jabatan Pendidikan Johor telah mengadakan beberapa siri latihan intensif bagi aktiviti-aktiviti yang dipertandingkan sempena Program Cabaran Pusat Kokurikulum Peringkat Kebangsaan 2014.

Seramai 30 orang peserta dari sekolah-sekolah menengah negeri Johor terpilih dalam siri pertama yang diadakan di Pusat Kokurikulum, Johor Lama, Kota Tinggi pada 6 hingga 8 Mei 2014 yang lepas.

Sekolah-sekolah yang terlibat ialah dua buah sekolah dari daerah Johor Bahru; SMK Taman Tun Aminah dan SMK Aminuddin Baki, Johor Bahru; 3 buah sekolah dari daerah Kulaijaya; SMK Munshi Abdullah, SMK Bandar Putra dan SMK Bandar Tenggara; sebuah sekolah dari daerah Pasir Gudang; SMK Pasir Gudang 2; 5 buah sekolah dari daerah Muar; SMK Tengku Mahkota, Sekolah Tinggi Muar, SMK Bukit Naning, SMK Seri Menanti dan SMK Parit Bunga; tiga buah sekolah dari daerah Kota Tinggi; SMK Bandar Kota Tinggi, SMK Bandar Ester dan SMK Semenchu Kota Tinggi.

Manakala dari daerah Batu Pahat sebanyak 2 buah sekolah terpilih iaitu SMK Seri Medan dan SMK Datin Onn Jaafar, dua buah sekolah di Segamat iaitu SMK Labis dan SMK Kamarul Ariffin. Dari daerah Pontian sebanyak 3 buah sekolah iaitu SMK Sri Kukup, SMK Dato' Ali Haji Ahmad dan SMK Air Baloi, sementara dari Mersing sebanyak sebuah sekolah telah terpilih iaitu SMK Tenggaroh.

PENGISIAN LATIHAN INTENSIF PERINGKAT NEGERI JOHOR
1. 6-8 Mei : PKD Kota Tinggi, di Johor Lama ( Berkayak)
2. 18 - 20 Mei : PKD Muar (Basikal Bukit)
3. 2- 4 Jun: PKD Kluang (Kembara dan Ikhtiar Hidup)
4. 13-15 Jun : PKD J. Bahru (Wall Climbing dan Basikal Lasak)

Hazwani Bukhari, Tingkatan 4 Baiduri dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara telah berjaya melepasi keempat-empat siri latihan yang bermula bulan Mei lepas dan 9 orang lagi peserta mewakili negeri Johor ke pertandingan akhir di Perak.

Hazwani Bukhari mendapat tempat ketiga dalam Program Cabaran Pusat Kokurikulum Peringkat Kebangsaan 2014 yang baru-baru ini diadakan di Pusat Kokurikulum Perak. Syabas dan tahniah kepada Hazwani kerana telah mengharumkan nama negeri Johor, daerah Kulaijaya dan SMK Bandar Tenggara di peringkat Kebangsaan. 

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ