26 June, 2014

JEBAT JUARA KEJOHANAN BALAPAN DAN PADANG KALI KE-22 TAHUN 2014

26 Jun 2014 : Stadium Tenggara

Johan keseluruhan - Jebat
LAPORAN KEJOHANAN BALAPAN DAN PADANG KALI KE-22 TAHUN 2014
Jebat menjadi juara Kejohanan Balapan dan Padang Kali Ke-22 Peringkat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) BandarTenggara, Kulaijaya Tahun 2014 dengan mendapat 21 pingat Emas, 9 Perak dan 20 Gangsa.  Kedua disandang oleh Kasturi 13 Emas, 13 Perak dan 10 Gangsa, manakala Ketiga dimenangi oleh Lekir 11 Emas, 19 Perak dan 11 Gangsa dan seterusnya Tuah dengan pungutan 7 Emas, 11 Perak dan 11 Gangsa.

Ucapan Yang Dipertua PIBG
Perasmian penutup disempurnakan oleh Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Encik Ahmad Saian. Bidang sukan merupakan landasan yang terbaik dalam usaha membangunkan modal insan yang cergas, kreatif, berdaya saing, dan mempunyai jati diri yang kukuh kepada semua murid yang terlibat. Tahniah kepada yang berjaya manakala yang tidak berjaya jadikan kejohanan kali ini sebagai kayu pengukur untuk tahun hadapan, katanya dalam ucapan perasmian penutup.

Beliau mengucapkan jutaan terima kasih kepada pihak sekolah, semua ahli jawatankuasa, guru-guru, peserta-peserta, murid-murid dan semua yang terlibat secara langsung dan tidak langsung pada kejohanan tahun ini. Selaku wakil ibu bapa, beliau mengingatkan kepada anak-anak pelajar agar menjadi orang yang berdisiplin, bertanggungjawab dan berketrampilan melalui aktiviti bersukan.

Turut hadir dalam majlis penutupan tersebut ialah Puan Zaharah Mohd Jani, Pengetua,  Puan Anim Mohamed Jaib, Penolong Kanan Pentadbiran, Encik Ahmad Survi, Penolong Kanan Kokurikulum, Encik Hamzah Hamdan, Penolong Kanan Pendidikan Khas, Puan Hjh Hamimah Yunos, Guru Kanan Matapelajaran Sains dan Matematik, Puan Hjh Sawilah M. Auf, GKM Vokasional dan Teknik, Puan Hjh Hayati Abdullah, GKM Bahasa, Puan Hjh Hasnah Kasnan, GKM Sains Sosial.

Jebat; 2E 9P 20G.  Kasturi 13E, 13P dan 10G, Lekir 11E 19 P dan 11 G dan
Tuah ;7 E, 11 P dan 11 G.
 

Rumah Sukan : Ketua rumah sukan

Setiausaha Sukan, Penolong dan AJK Kejohanan
AJK Kejohanan

Pasukan PBSM Sekolah - bertungkus lumus menjalankan tugas


Sedang dikemaskini...

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ