15 March, 2014

MESYUARAT AGUNG PIBG KALI KE-29 2014 DAN ANUGERAH CEMERLANG 2013

15 Mac 2014 (Sabtu) : Dewan Permata
Ucapan YDP PIBG , Pengetua dan Perasmi
Mesyuarat Agung Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Kali Ke-29 dan Anugerah Cemerlang 2013 berjalan dengan jayanya pada hari ini. Antara agenda penting dalam mesyuarat tersebut ialah membentangkan dan mengesahkan minit mesyuarat, membincangkan perkara berbangkit, membentang dan mengesahkan laporan aktiviti, penyata kewangan dan pembubaran ahli jawatankuasa sesi tahun 2013/ 2014.

Tuan Haji Baharudin Md Sham, Yang Dipertua PIBG sekolah ini selama beberapa tahun dalam ucapannya pelbagai pengalaman manis telah dilalui.Katanya lagi, ibu bapa perlu berperanan lebih aktif dalam membantu pihak sekolah memacu kecemerlangan pendidikan demi kemajuan anak-anak didik di sekolah ini. Harapan beliau, agar kecemerlangan pelajar dapat dikongsi bersama oleh ibu bapa melalui majlis anugerah sama ada dalam bidang akademik, sahsiah dan kokurikulum.
Perasmi Mesyuarat Agung PIBG, Tuan Haji Zulkiflui Men
Pengarah Kolej Komuniti Bandar Tenggara, Tuan Haji Zulkifli Men merasmikan Mesyuarat Agung PIBG  Kali Ke-29 Tahun 2014. Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Tuan Hj Armas Derusman, Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara, Anim Mohamed jaib, Penolong Kanan Pentadbiran, Rashid Muhidin, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Ahmad Survi, Penolong Kanan Kokurikulum, Mohd Pozi Kemin, Penolong Kanan Tingkatan Enam dan Hamzah Hamdan, Penolong Kanan Pendidikan Khas.

Anugerah Cemerlang 2013
Majlis Anugerah Cemerlang disempurnakan oleh Tuan Haji Zulkifli Men, Pengarah Kolej Komuniti Bandar Tenggara. Penerima anugerah kurikulum dimulakan dengan kejayaan pelajar dalam Peperiksaan Akhir Tahun 2013 Tingkatan Enam Bawah, Empat, Dua, Satu dan Pendidikan Khas.

Penerima Anugerah Penilaian Menengah Rendah 2013 didahului dengan Muhammad Naim Hanafi Abdul Halid diikuti oleh Nurul Nadia Jamaludin, Muhibbudin Mohammad dan Nurhazirh Roslan yang kesemuanya memperolehi 7A 1B.

Penerima Anugerah Kokurikulum didahului dengan Abdul Latif Jalil, Johan Boling, Nurul Nabilah Zainal Abidin, Johan Petanq dan Khairul Faris Abd Jalil, Naib Johan Futsal Peringkat Kebangsaan. Manakala Farid Izzudin Zulkifli dan Hazira Shamsul Ihtihsham menerima anugerah kategori Pasukan Badan Beruniform, Muhamaad Amirul Syafiq Azman dan Nurul Yusnainy Mohd Yunus, kategori Persatuan dan Kelab, Mohd Akrimi Mahazir dan Nurfarhana Abd Mutalib kategori Sukan Permainan dan Hakim Azman menerima anugerah Tokoh Kokurikulum.

Penerima Anugerah Sahsiah didahului oleh Mohamad Faiz Othman, Pendidikan Khas, Muhammad Farhan Abd Ghafar, 5 Baiduri, Nurul Nabilah Mohd Zul 5 Baiduri, Nur Hidayah Abdul Manaf 6 Atas Baiduri dan Mohd Izzudin Jasmee, 6 Atas Delima. Tokoh Kokurikulum Tingkatan Enam ialah Adam Azman.


Pasukan Zapin, Kadet Polis, Gamelan, Nasyid
dan Gamelan membuat persembahan sempena kehadiran
tetamu khas majlis.

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ