24 February, 2013

FORUM HAL EHWAL ISLAM PADA MAJLIS SAMBUTAN MAULIDUR RASUL PERINGKAT BANDAR TENGGARA

24 Februari 2013 : Anjuran bersama Masjid Al-Husna, KEJORA dan JK Kebajikan Masyarakat Bandar Tenggara.

Y.B Dato' Haji Baderi, isteri dan tetamu kehormat
membaca selawat nabi beramai-ramai
Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Bandar Tenggara 1434H/2013 anjuran bersama Masjid Al-Husna, KEJORA (Kemajuan Johor Tenggara) dan Jawatankuasa Kebajikan Masyarakat Bandar Tenggara (JKKMBT) dimeriahkan lagi dengan acara perarakan melibatkan sekolah-sekolah agama, sekolah arab, sekolah menengah, sekolah rendah dan zon-zon sekitar Bandar Tenggara.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Panti, Y.B Dato' Haji Baderi Hj Dasuki telah merasmikan majlis tersebut dengan bertemakan 'Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah'.

Forum Hal Ehwal Islam diketuai oleh As-Syeikh Hj Mohd Taufik Dato' Kiai Hj Shamsudin dan dua orang panel iaitu Ustaz Hj Mohd Hanafiah Hj Abd Razak dan Ustaz Hj Ahmad Mazlan Ghouth.

Sepanduk SMK Bandar Tenggara
Hakim Azman, pelajar Tingkatan 4, ditemui berkata, "Menariknya, perarakan sambutan maulidur rasul kali ini ialah  melibatkan acara perarakkan sejauh 2.0 kilometer kemudian pembaca selawat menaiki kenderaan khas, macam pedati...menarik dan belum pernah saya lihat di tempat-tempat lain." 

Tuan Hj Ahmad Sapari mengetuai
bacaan selawat Nabi Muhammad
S.A.W


Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Pengerusi Sambutan, As-Syeikh Hj Mohd Taufik Dato' Kiai Hj Shamsudin, Timbalannya; Hj Amir Kasman, imam Masjid Bandar Tenggara; Hj Mohd Moslihen Hj Mohd Subohi, Ketua Balai Polis Bandar Tenggara; SI Yusof Muda, pemimpin-pemimpin masyarakat, pengetua-pengetua atau wakil, guru besar sekolah kebangsaan, sekolah Agama dan sekolah Arab.

Keputusan pertandingan perbarisan dan sepanduk:-
Pertama : Sekolah Menengah Arab Bandar Tenggara
Kedua   : Sekolah Menengah Agama Bandar Tenggara 2
Ketiga   : Sekolah Arab Bandar Tenggara 1

Perarakan wakil-wakil Zon Tenggara

Perarakkan Sekolah Agama
Buletin Kokurikulum


1 comment:

situs poker said...

Hai, Anda sudah melakukan pekerjaan yang sangat baik. Saya pasti akan digg itu dan secara pribadi menyarankan kepada teman-teman saya. Saya yakin mereka akan diuntungkan dari situs ini.

Baca juga blog saya ya gan :
situs poker online terbaru 2020
Situs Bandarq Terbaik 2020
situs agen domino online terbaik
Situs SEO Judi Online Indonesia
Kumpulan Agen Ceme Online
List Judi Online Terbaru Indonesia
situs dominoqq online Terpercaya
bocoran togel online
Prediksi Jitu Togel China

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ