01 July, 2012

SEMPENA EURO 2012 - BOLA SEPAK PERSAHABATAN

30 Jun 2012: EURO 2012 PEMBAKAR SEMANGAT DUA JAGUH BOLA SEPAK


Kapten Bola Sepak PDRM BT, SI Yusof Muda
 dan SMKBT, Zolkeple Jemadar

Melalui perbualan biasa di kedai kopi, di antara SI Yusof Muda dan Zokeple Jemadar akhirnya dua pasukan bola sepak gergasi di DUN PANTI berjaya ditemukan di Stadium Tenggara bagi menyahut cabaran EURO 2012 Piala Eropah baru-baru ini. Pasukan Polis Balai BT menampilkan pemain-pemain yang berpengalaman berjersi biru belang menentang pasukan dari SMK Bandar Tenggara berwarna kuning. 


Pasukan Polis Diraja Malaysia (BT)

Pasukan SMKBT
Gambar kedua-dua pasukan bola sepak.
Perlawanan pada mulanya seimbang dengan kedua-dua pasukan mengatur gerak dan melaksanakan serangan. Namun begitu kealpaan di barisan pertahanan, memudahkan Ahmad Nazri Selamat menjaringkan gol pertama SMKBT seawal minit ke 15 permainan. Pasukan Polis Diraja Malaysia (BT) berjaya menyamakan kedudukan apabila penjaga gol gagal menepis jaringan cantik oleh pemain PDRMBT. Gol kedua SMKBT dijaringkan oleh Ahmad Survi dengan tampanan kaki kanan ke pintu gawang. 


Beberapa cubaan PDRM digagalkan oleh pemain pertahanan Saipi Halidin yang bekerja keras untuk mematahkan sebarang cubaan ke pintu gol sekolah. Namun akhirnya, berjaya juga PDRM menyamakan kedudukan 2 berbalas 2. Corak permaian yang lebih kemas dan teratur telah merencanakan beberapa serangan oleh Suhaimi dan akhirnya hantarannya dirembat masuk oleh Azroy ke pintu gawang PDRM buat gol ketiga bagi pasukan sekolah. 


Ahmad Survi sekali lagi berjaya menyumbatkan gol pada masa kedua hasil hantaran Zolkeple Jemadar menjadikan gol ke-4 bagi pasukan sekolah. Gol kelima dijaringkan oleh syafiq hasil hantaran suhaimi dari arah kanan pintu gol. Perlawanan yang cukup hebat itu berakhir dengan kemenangan SMKBT dengan jaringan 5 berbalas 2.


Syabas diucapkan kepada pasukan SMK Bandar Tenggara yang berjaya dalam perlawanan persahabatan itu. Matlamat utama perlawanan persahabatan ini diadakan ialah untuk mengiratkan lagi ikatan siratulrahim yang sedia terjalin di antara warga sekolah dengan PDRM Bandar Tenggara. Semoga dengan ini ada perlawanan-perlawanan lain seperti badminton, bola tampar dan sepak takraw.


Isteri dan anak-anak juga turut memberikan sokongan
kepada pasukan bola sepak PDRM.

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ