16 May, 2012

GURU INOVATIF PENGGALAK TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA

16 Mei 2012 : Sambutan Hari Guru Meriah
Pengetua, Hj Mohmad Hashim memotong kek Hari Guru 2012

Tema Hari Guru tahun ini ialah Guru Inovatif Penggalak Transformasi Pendidikan Negara. Kehadiran Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Haji Baharudin Md Sham menyemarakkan lagi suasana sambutan gilang gemilang yang disambut di peringkat sekolah.

Majlis dimulakan dengan perarakan guru dengan iringan paluan kompang, pencak silat seni, dan disambut oleh 800 orang murid yang menunggu di dalam Dewan Permata. Kemeriahan seperti ini menjadi satu pengalaman penting kepada pelajar sekolah di mana budaya Melayu tidak akan pupus sekiranya diamalkan dalam apa jua majlis di peringkat sekolah.

Rashid Muhidin, penolong kanan Hal Ehwal Murid (HEM) membaca perutusan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPM) manakala Anim Mohamed Jaib, penolong kanan pentadbiran membacakan perutusan Menteri Pelajaran Malaysia.

Haji Baharudin Md Sham, mengingatkan pelajar sekolah ini bahawa mereka beruntung kerana mempunyai cikgu-cikgu yang cemerlang, berpengalaman dan berwawasan tinggi untuk mendidik mereka supaya menjadi insan yang berguna pada masa hadapan. Maka berusahalah dengan sungguh-sungguh agar berjaya dalam peperiksaan sama ada Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).



Gambar guru-guru bersama YDP Pibg, Tn Hj Baharudin Md Sham

Tentatif Program:-
7.20 pagi         Perarakan guru masuk ke Dewan Permata.
                       Nyanyian Lagu Negeri Johor
                       Bacaan Doa (Khas Hari Guru)
                       Perutusan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
                       Perutusan Menteri Pelajaran Malaysia
                       Ucapan wakil pelajar
                       Ucapan PIBG
                       Ucapan Alu-aluan Pengetua.
                     
                       Perasmian Portal Rasmi SMK Bandar Tenggara
                       Anugerah Lonjakan Saujana Guru SPM dan STPM 2011
                       Bacaaan Ikrar
                       Nyanyian Lagu Guru Malaysia
                       Nyanyian Lagu Tema Hari Guru
                       Upacara pemotongan kek.

9.30 pagi         Jamuan pagi.
                       Sukanika guru, kakitangan dan pelajar.
                       Penyampaian hadiah sukanika,, guru, kakitangan dan pelajar.
                       Persembahan guru dan pelajar
                       Nyanyian Lagu Negaraku

1.30 petang     Bersurai.               
                       

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ