25 February, 2012

MESYUARAT JAWATANKUASA PENGELOLA KE-2, MSSD KULAIJAYA KALI KE-30 TAHUN 2012

24 Februari 2012 : Kulaijaya Gemilang Suatu Impian

PPD Kulaijaya, Tuan Hj Fauzan Bin Sukimi

Ucapan tahniah dan setinggi-tinggi penghargaan dari Pegawai Pelajaran Daerah Kulaijaya, Tuan Haji Fauzan Sukimi kepada semua jawatankuasa pengelola di bilik mesyuarat petang ini. Beliau berpuas hati setelah semua jawatankuasa membentang dan melaporkan bidang tugas masing-masing bagi menghadapi Kejohanan Balapan dan Padang MSSD Kulaijaya Kali Ke-30, yang akan diadakan di Stadium Tenggara, Bandar Tenggara pada 29, 1,2 dan 3 Mac 2012.

Ahli Parlimen Tenggara, Yang Berhormat Datuk Halimah Sadique, akan menutup rasmi kejohanan itu pada hari terakhir, kata beliau. Oleh itu persiapan semua jawatankuasa mestilah pada tahap yang tinggi dan cemerlang. Beliau berkeyakinan penuh kepada kepimpinan setiausaha kejohanan, Abdull Talib Daud (Penyelia Sukan Daerah) dan pembantunya, Muhamad Nadzrin Muhamad Nor (SMK Bandar Putra) dan Azhar Mohamad serta semua jawatankuasa pengelola yang telah dilantik.


Gagasan PPD Kulaijaya,
Tn Hj Fauzan Sukimi


PPD mempengerusikan mesyuarat

Jawatankuasa Pengelola

Agenda Mesyuarat:-
1. Ucapan Pengerusi
2. Pembentangan JK Pengelola.
3. Hal-hal lain.


JAWATANKUASA PENGELOLA
1 SMK SULTAN ALAUDDIN KHEMAH
2 SMK BANDAR TENGGARA URUSETIA
3 SKM MUNSHI ABDULLAH PERTOLONGAN CEMAS
4 SMK KELAPA SAWIT BUKU PROGRAM
5 SMK BANDAR PUTRA SERANTA
6 SMK SENAI HADIAH/CENDERAMATA
7 SMK TARP TAJAAN DAN DERMA
8 SMK INDAHPURA(1) PEMBUKAAN DAN PENUTUP
9 SMK KOTA KULAI KEPEGAWAIAN
10 SMK TAMAN PUTRI MINUMAN PEGAWAI/ PEMBANTU
11 SMK BANDAR TENGGARA 2 PERALATAN DAN TEKNIK
12 SMK KULAI BESAR HIASAN/ KEMUDAHAN VIP
13 SMK KANGKAR PULAI PENGGAMBARAN/DOKUMENTASI
14 SMK SSI KAWALAN/ KESELAMATAN
15 SMK SRI PINANG MARSYALL/ PENGINAPAN 2
16 SMKPKV INDAHPURA PENGANGKUTAN
17 SK SINAR BAHAGIA KEBERSIHAN
18 SK SUNGAI SAYONG P.A SISTEM
19 SK BUKIT BESAR JAMUAN/KERAIAN
20 SK BANDAR TENGGARA 2 JEMPUTAN/SAMBUTAN/PROTOKOL
21 SK BUKIT RAMUN KEBERSIHAN
22 SK BANDAR TENGGARA 1 KEMUDAHAN ICT
23 SK(LKTP) BUKIT BATU PEMILIHAN/PENILAIAN
24 SJKC KULAI 1 KEBERSIHAN
25 SJKT KELAN  KEBERSIHAN
27 SMK BANDAR TENGGARA 2 PENGINAPAN 1
28 SK(F) SG SIBOL ALATAN (KERUSI/MEJA)

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ