22 December, 2011

PMR 2011 - TEMPAT KETIGA DAERAH KULAIJAYA

Bandar Tenggara :22 Disember 2011


Pengetua SMK Bandar Tenggara, Tuan Haji Mohmad Hashim menyampaikan keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 kepada Guru Penolong Kanan Pentadbiran, Anim Mohamed Jaib sekembalinya dari Pejabat Pelajaran Daerah Kulai (PPD Kulaijaya) pagi ini. 


Penyerahan itu disaksikan oleh GPK Hal Ehwal Murid, Rashid Muhidin, GPK Kokurikulum, Ahmad Survi, Guru Kanan Sains dan Matematik, Puan Hajah Hamimah Yunus, Guru Kanan Sains Sosial, Puan Hajah Hasnah Kasnan, Guru Kanan Vokasional dan Teknik, Puan Hajah Sawilah M.Auf, Penyelaras PMR, Norkiah Ahmad, guru-guru serta kakitangan pejabat. 


Sejumlah 155 orang calon telah menduduki peperiksaan tersebut pada tahun ini dan daripada jumlah itu, seramai 5 calon mendapat keputusan 9A. Pencapaian keseluruhan dengan GPS 2.75 dan 74.84 % lulus semua mata pelajaran telah meletakkan SMK Bandar Tenggara pada kedudukan ketiga terbaik, selepas dua sekolah kawalan di daerah Kulaijaya, SMK Bandar Putra dan SMK Bandar Tenggara 2.


Kejayaan cemerlang Izzatul Isma memperolehi 9A dalam PMR 2011, mengembirakan kedua ibu bapanya, Iskandarrani  Mohamed  yang merupakan guru di sekolah ini. Turut sama berkongsi kejayaan itu ialah ibunya, Wardah Daud juga merupakan seorang pendidik yang bertugas di SMK Sri Pinang, Kulaijaya.

Murid Tingkatan 3 Baiduri ini juga telah menerima anugerah pingat Perak dalam Program Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) di atas penglibatan aktif dan cemerlang dalam bidang kokurikulum serta perkhidmatan. Beliau juga merupakan "pelajar pintar cerdas" Permata Negara dan  merupakan calon tunggal sekolah ini yang telah berjaya terpilih dalam Program Permata Pintar Peringkat Kebangsaan anjuran Jabatan Perdana Menteri baru-baru ini. 




Wajah-wajah gembira semua Guru Kanan Matapelajaran (GKM) bersama GPK Pentadbiran, Pn Anim Mohamed Jaib selepas mengetahui keputusan PMR 2011.
Menyemak keputusan dan menyenaraikan nama pelajar cemerlang.

Muhamad Farhan  Abd Ghafar 3 Baiduri,
memperolehi 9A PMR 2011.

Pelajar cemerlang PMR 2011 bersama pengetua, guru-guru
SMK Bandar Tenggara dan  PIBG.


KEJAYAAN CEMERLANG CALON PMR 2011

Calon-calon yang memperolehi 9A:-
1. Alif Azizi Parlan

2. Muhamad Farhan Abd Ghafar
3. Izzatul Ismah Iskandarrani
4. Nurul Atikah Noraji
5. Nurul Najihah Zanudin



Calon-calon yang memperolehi 8A, 7A dan 6A ialah:-
1. Siti Noor Allia Noor Ariffin (8A)
2. Nurfarhana Abd Mutalib (7A 2B)
3. Amirul Hafizi Azmi (7A 1B 1C)
4. Muhamad Amirul Syafiq Azman (6A 1B 2C)
5. Muhammad Shah Haziq Sharudin (6A 1B 2C)

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ