09 August, 2014

KAYUHAN RAYATON II - 42 KILOMETER DARI BANDAR TENGGARA KE FELDA ULU BELITONG, KLUANG

9 Ogos : Bandar Tenggara - Felda Belitong

Sampai di Felda Belitong, Kluang

Kayuhan Rayaton II bermula pagi tadi dari R&R Bandar Tenggara ke Felda Ulu Belitong sejauh lebih kurang 42 kilometer mengikut jalanraya utama Kulaijaya- Kluang.

Kayuhan kali ini melibatkan seramai 19 orang rider yang terdiri daripada guru-guru SMK Bandar Tenggara, rakan-rakan rider dari Taman Anggerik, dan Felda Bukit Ramun. Peserta termuda kali ini iaitu Muhammad Nabil Wafin Zamri, 11 tahun dari SK Bandar Tenggara berjaya menamatkan kayuhan dengan cemerlang. 

Muhammad Nabil Wafin Zamri, peserta termuda dari
SK BAndar Tenggara 2
Zamri Asri, ketua kepada Bandar Tenggara Cycling Team (BTCT) ditemui berkata program ini berjaya diadakan buat kali keduanya apabila mendapat sambutan dari kalangan rider-rider sekitar Bandar Tenggara. Selepas itu semua rider berkunjung ke rumah Rajuan Geoh untuk berhari raya di Bandar Tenggara.
Md Amin Samad, Tukimin Ahad, Razali Abdullah, Abd Razak, Jali Bon,
Rajuan Geoh dan Ahmad Survi berhenti rehat di jambatan Sungai
Ulu Pengeli
Kayuhan kali ini melibatkan seorang peserta wanita iaitu Ainnurulhuda Rusli, Persatuan Lumba Basikal Johor (PLBJ) berasal dari Felda Ulu Belitong, Kluang yang kini sedang menjalani latihan untuk ke pertandingan MTB di Sabah minggu hadapan.
Ain ditemani oleh suaminya, Junaidi Rafar
Cikgu Aidil bersama rakan-rakan rider menikmati juadah di rumah
Rajuan Geoh, Bandar Tenggara
Peserta Kayuhan Rayaton II kali ini terdiri daripada guru-guru SMK Bandar Tenggara, Ahmad Survi, Abd Razak Saat dan Aidil Shamin Abd Razak, manakala 2 orang murid sekolah yang sama iaitu Muhammad Hasrul Zulkefli dan Muhammad Fikri Mohd Zulkifli. 

Manakala yang lain-lain adalah rider-rider dari Taman Anggerik iaitu Zamri Asri (ketua kayuhan), Tukimin Ahad, Mohd Zam Zainal Abidin, Sulaiman Satari, Md Amin Samad, Razali Abdullah dan Man Rajuan Geoh dari Bandar Tenggara, Jali Bon dari Felda Bukit Ramun, serta Ainnurulhadi Rusli dan Junaidi Rafar. dari Felda Ulu Belitong, Kluang.

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ