10 February, 2014

PING PONG - SM FOON YEW JOHAN KESELURUHAN PERTANDINGAN PING PONG MSSD KULAIJAYA 2014

10 Februari 2014 : Muat turun Laporan Ping Pong MSSD Kulaijaya 2014

Johan ping pong Lelaki 18 Tahun
Majlis penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh Ahmad Survi, Penolong Kanan Kokurikulum,  sempena Pertandingan Ping Pong MSS Daerah Kulaijaya 2014 di Dewan Permata, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK )Bandar Tenggara, Kulaijaya. Johan Keseluruhan dimenangi oleh Sekolah Menengah Foon Yew, Kulaijaya.

Keputusan Penuh:
Kategori L18 (Perseorangan)Johan : LIEW CHEE JIE (SM Foon Yew)
Naib Johan : TAN LIANG YI (SMK Bandar Putra)
Ke-3 : LIEW CHEE XIAN (SM Foon Yew)
kE-4 : WONG JENN JYE (SM Foon Yew)

Kategori P18 (Perseorangan)Johan : CHONG SHI YUNN (SM Foon Yew)
Naib Johan : TIO MEI BO (SMK Senai)
Ke-3 : TAN YAN ZI (SMK Indahpura 1)
kE-4 : APPLE TOH YU YAN (SM Foon Yew).

Kategori L18 (Beregu)Johan :
LIEW CHEE JIE (SM Foon Yew)
LIEW CHEE XIAN (SM Foon Yew)

Naib Johan :
WONG JENN JYE (SM Foon Yew)
JOUL LIM JIAN AN (SM Foon Yew)

Ke-3 :
FAM YU XUAN (SM Sultan Ismail)
AARON TAY KAI JIT (SM Sultan Ismail)

Kategori P18 (Beregu)Johan :
CHONG SHI YUNN (SM Foon Yew)
HENG JIA TONG (SM Foon Yew)

Naib Johan :
TIO MEI BO (SMK Senai)
CHONG HUI LING (SMK Senai)

Ketiga :
APPLE TOH YU YAN (SM Foon Yew)
CHANG YUE LIN (SM Foon Yew)

Pasukan SM Foon Yew bersama penganjur SMK Bandar Tenggara

Pengerusi teknik dan jawatankuasa penganjur
Pertandingan Ping Pong MSS Daerah Kulaijaya 2014 di Dewan Permata Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bandar Tenggara berjalan dengan baik, kata Encik Zaki Din, Pengerusi Teknik Ping Pong Daerah Kulaijaya.

Beliau mengucapkan tahniah kepada pengurusan sekolah yang diketuai oleh Hj Saifullah Abd Wahab kerana dapat menamatkan kejohanan lebih awal daripada biasa.

Ini menunjukkan komitment dan perancangan yang baik dapat dilaksanakan oleh jawatankuasa sekolah yang terdiri daripada Ahmad Nazri Selamat, selaku Setiausaha Sukan, Cik Siti Hanizan Samsuri, penolong setiausaha, dibantu oleh Penyelaras Sukan dan Permainan; Aidil Shamin Abd Razak, guru-guru ping pong sekolah yang terdiri daripada Nurul Falah Abd Ghani dan Nurul Shuhada Md Noor,

  .
Pasukan ping pong sekolah-sekolah menengah
Pasukan ping pong sekolah-sekolah menengah

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ