23 January, 2013

PEMIMPIN MUDA SEKOLAH MELAFASKAN IKRAR MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB

21 Januari 2013 (Isnin): Pengurusan Hal Ehwal Murid (HEM)

Ikrar Pengawas, Pusat Sumber dan Majlis Perwakilan Pelajar
Pengiktirafan yang tinggi diberikan kepada jawatankuasa tertinggi Pengawas, Pusat Sumber dan Majlis Perwakilan Pelajar Pra Universiti (MPPPU) dalam satu majlis yang gilang gemilang pada perhimpunan pelajar pagi ini. Penyerahan surat perlantikan itu telah disempurnakan oleh Pegawai Perhubungan Sekolah Inspektor Abdullah Amin Shamin Ahmad. .

Pegawai Perhubungan Sekolah


Pengetua, Tuan Hj Armas Darusman
Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM), Rashid Muhidin ditemui berkata seramai 27 orang pelajar telah dilantik sebagai pengawas pada tahun ini. Adam Azman, pelajar Pra Universiti telah terpilih untuk menjalankan tugas sebagai Ketua Pengawas dan dibantu oleh penolongnya, Nur Amalina Izzati Ahmad Kamar.

Penolong Kanan Pra Universiti, Mohd Pozi Kemin pula berkata seramai 23 orang telah dilantik menjadi exco pra universiti pada tahun ini. Presidennya ialah Ariff Farhan Zainal Abidin dan naib presiden, Nur Amalina Amani Jumat telah diberikan kepercayaan untuk menggalas tugas Majlis Perwakilan Pelajar Pra Univeristi.

Guru Media dan Perpustakaan Noor Asmah Ramly, melaporkan, ketua Pengawas Pusat Sumber telah disandang oleh Nur Zihan Yahya manakala pembantunya ialah Nurul Nabila Md Zul. Seramai 17 orang pelajar telah dilantik menganggotai Jawatankuasa Pengawas Pusat Sumber tahun ini.

Turut hadir dalam majlis perlantikan ini ialah Penolong Kanan Pentadbiran, Anim Mohamed Jaib; PK Hal Ehwal Murid, Rashid Muhidin; Penolong Kanan Kokurikulum, Ahmad Survi; Penolong Kanan Pra Universiti, Mohd Pozi Kemin, semua Guru Kanan Matapelajaran, Hjh Sawilah M.Auf (Vokasional dan Teknik), Hjh Hamimah Yunus (sains dan Matematik), Hjh Hayati Abdullah (Bahasa) dan Hjh Hasnah Kasnan (Sains Sosial), guru-guru kaunselor, Hj Khairudin Abu Nawas, Salmah Othman, Norida Sidek dan Yuniza, guru Perpustakaan dan Media, Noor Asmah Ramly, guru matapelajaran dan pelajar-pelajar.

Ikrar Pelajar

Jawatankuasa MPPPU dan Pusat Sumber Sekolah

  

1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ