03 March, 2012

USIA KE-30 KEJOHANAN MSSD KULAIJAYA MELABURKAN TIRAINYA



ENAM BELAS pingat emas pada hari terakhir kejohanan tidak mampu menjulang SM Foon Yew daripada memintas SMK Tunku Abdul Rahman Putra yang dimahkotakan selaku juara keseluruhan Kejohanan Balapan dan Padang Majlis Sukan Sekolah-sekolah daerah (MSSD), di Stadium Tenggara, Bandar Tenggara.



SM Foon Yew johan keseluruhan tahun lepas hanya sekadar mengutip 16 emas, 17 perak dan 15 gangsa, berbanding 27 emas 16 perak 12 gangsa yang diperolehi oleh SMK Tunku Abdul Rahman Putra. Manakala SM Tun Hussein Onn berjaya memperolehi pingat 14 Emas 7 Perak dan  5 Gangsa menduduki tempat ketiga.
“Tahniah kepada SMK Tunku Abdul Rahman Putra,” kata pegawai pelajaran daerah Kulaijaya , Hj Fauzan Sukimi, semasa ucapan penutupan kejohanan hari ini. Kejayaan yang dicapai pastinya melalui perancangan pihak pengurusan sekolah ditambah lagi dengan usaha gigih pengurus pasukan, jurulatih dan atlit-atlit. 


Bagi sekolah ini, kejuaraan keseluruhan amat dinantikan yang menebus kekecewaan tahun lalu apabila sekadar menduduki tempat kedua Kejohanan Balapan dan Padang MSS daerah Kulaijaya Kali Ke-29 di Stadium Majlis Perbandaran Kulaijaya (MPKu), Taman Puteri. 


Zon selatan yang ketinggalan pada hari pertama hingga ketiga meninggalkan pesaing rapatnya zon utara, bandar dan tenggara dengan pungutan pingat 9 emas 12 perak dan 10 gangsa.


Ucapan tahniah dan syabas juga kepada jawatakuasa pengelola, semua pegawai kejohanan dan pihak pengurusan Lembaga Kemajuan Johor Tenggara (KEJOR9A), anggota polis dan RELA di atas segala kerjasama yang diberikan.


Turut hadir dalam majlis penutupan kejohanan ini ialah pengurusan baru PPD Kulaijaya, Datin Hajah Hasnah Md Sem, Timbalan PPD Kulaijaya, Shahat Mohd Shah, Ketua Unit Pembangunan Kemanusiaan, Mansor Othman, pengetua-pengetua dan guru besar sekolah-sekolah daerah Kulaijaya. 


Keputusan penuh:
1. SMKTARP - 27E 16P 12G
2. SM FOON YEW - 16E 17P 15G 
3. SM TUN HUSSEIN ONN - 14E  7P 5G
4. SMK SENAI - 10E 5P 13G
5. SMK KELAPA SAWIT  - 9E 11P 12G
6. SMK SULTAN IBRAHIM  - 5E 8P 6G
7. SMK INDAHPURA - 4E 7P 2G
8. SMK KULAI BESAR - 4E 4P 9G
9. SMK SULTAN ALAUDDIN - 2E 2P 3G
10. SMK KOTA KULAI - 2E 2P 1G
11. SMK KANGKAR PULAI - 1E 5P 4G
12. SMK TAMAN PUTERI - 1E 3P 1G
13. SMK BANDAR PUTRA - 1E1P 6G
14. SMK BANDAR TENGGARA - 1E 1P 2G
15. SMK BANDAR TENGGARA 2- 0E 3P 2G
16. SMK MUNSHI ABDULLAH -0E 3P 1G
17.SMK SRI PINANG - 0E 1P 2G


ZON-ZON
1. ZON SELATAN - 9E 12P 10G
2. ZON BANDAR - 8E 5P 6G
3. ZON TENGGARA - 7E 6P 4G
4. ZON UTARA - 6E 8P 11G


------------------------------------------------------------------------------------------------

KEPUTUSAN PENUH


Johan keseluruhan B10: Zon Selatan (4E 7P 3G).
Johan keseluruhan B12: Zon Selatan (5E 5P 7G).


Johan kategori Perempuan Sekolah Rendah: Zon Selatan (6E 7P 4G)
Johan kategori Lelaki Sekolah Rendah : Zon Tenggara (5E 4P 1GP).


Johan keseluruhan B13 : SMKTARP (12E 2P 5G)
JOhan keseluruhan B15 : SMKTARP (9E 6P 5G)
JOhan keseluruhan B18 : SMFY (11E 10P 8G)


Johan kategori Perempuan Sekolah Menengah: SMFY (11E 12P 7G)
Johan kategori Lelaki Sekolah Menengah : SMKTARP (17E 8P 8G)


Peserta Terbaik P10 : NUR ALIAH BINTI ABD RAHMAN : ZON SELATAN (100m -E,200m-E sama rekod MSSD 2000)
Peserta Terbaik P12 : NGOI JIA XUAN : ZON BANDAR (200m -E,Lompat jauh -E)
Peserta Terbaik L10 : MOHD HELMY SORMON: ZON BANDAR (100m -E,200m-E)
Peserta Terbaik L12 : MOHD FAREEZ : ZON SELATAN (100m -E,200m-E)


Peserta Terbaik P13 : JANET NG XIAN HUI : SMKKS (200m LP-E,100m LP-E, 200m -E)
Peserta Terbaik P15 : NUR AFIQAH YUSRI : SMKTARP (2000m LB-E,800m -P, 1500m -P)
Peserta Terbaik P18 : WONG SHANN YING : SMFY (800m -E, 400m -E)


Peserta Terbaik L13 : MUAMMAR HADI MOHD GUNTUR: SMKTARP (LJ-E,110m LP-E, 200m LP-E REKOD)
Peserta Terbaik L15 : MOHD  FIRDAUS ABD RAHMAN : SMKTARP (2000m LB-E,800m -P, 1500m -P)
Peserta Terbaik L18 : AZRI MOHAMAD : SMKTARP (LC-E REKOD, LP-P)


OLAHRAGAWATI : NUR ALIYAH ABD RAHMAN ZON SELATAN (100m-E, 200m-E (sama rekod MSSD 2000)
OLAHRAGAWAN : AZRI MOHAMAD : SMKTARP (LC-E PECAH REKOD MSSD 1999, LP-P)


JOHAN KESELURUHAN SEKOLAH RENDAH : ZON SELATAN (9E 12P 10G)
JOHAN KESELURUHAN SEKOLAH MENENGAH : SMKTARP (27E 16P 12G)

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ