09 January, 2012

PERHIMPUNAN MINGGUAN KALI KE-2 TAHUN 2012

Bandar Tenggara : 9 Januari 2012
Bacaan Ikrar Pelajar

"Masa depan adalah hari ini, bukan hari esok" kata pengetua SMK Bandar Tenggara, Tuan Haji Mohmad Hashim. "Perancangan masa hadapan bermula pada hari ini, jika tidak anda merancang untuk kegagalan", tambah beliau lagi.

Setiap kali perhimpunan mingguan, pelajar berikrar untuk mematuhi peraturan sekolah, menjaga nama baik sekolah dan mencapai kecemerlangan di bidang akademik, sahsiah dan kokurikulum. Pelajar juga dikehendaki menyemak Buku Peraturan Sekolah bila mana peraturan ini dibacakan. Buku Peraturan Sekolah diwajibkan  untuk dibawa pada hari Isnin menurut kata guru disiplin, Shamsul Ihtihsham Musa.

Perhimpunan yang dihadiri oleh 700 orang murid dan 80 orang guru di Dewan Permata ini menjadi satu kewajipan kepada semua warga SMKBT untuk hadir dan mendengarnya.


Ikrar Pelajar.
Ucapan ringkas oleh GPK Hal Ehwal Murid, Rashid Muhidin, antaranya ialah memaklumkan bahawa setiap minggu ada kelas yang bertugas. Minggu ini giliran Tingkatan 2 Delima. Antara tugasnya ialah menyedia dan menyusun kerusi untuk perhimpunan mingguan, mengemas tikar untuk majlis pembudayaan Al Quran setiap hari Jumaat dan memastikan kebersihan dewan dalam keadaan sempurna.

Majlis perhimpunan diakhiri dengan nyanyian Lagu Negaraku.

Catatan:  
Maklumat dari GPK Pentadbiran
1. Hari Diskusi akan berlangsung pada Hari Jumaat, 13 Januari 2012.
2. Program pembudayaan Al Quran berjalan seperti biasa, 7.30 -8.30 pagi.
3. Jawatankuasa MBBMMBI dan guru-guru yang mengajar Sains dan Sains Tulen dikehendaki menghadiri mesyuarat pada petang ini, jam 3.00.

Maklumat dari GPK Hal Ehwal Murid
1. Sistem Maklumat Murid (SMM) - mesyuarat pada 12 Januari 2012, jam 3.00 petang.

Maklumat dari GPK Kokurikulum (melalui perbincangan sebelum ini)
1. Mesyuarat Majlis Sukan Sekolah (MSS) dan ketua-ketua sukan permainan 1Murid 1 Sukan, tarikh 12     Januari 2012, jam 4.00 petang.

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ