02 October, 2011

SMK BANDAR TENGGARA TERIMA ANUGERAH UNIT ARPRM SEKOLAH AKTIF PERINGKAT NEGERI JOHOR TAHUN 2011



JOHOR BAHRU: 1 OKTOBER 2011. Seramai 265 peserta Anugerah Remaja Perdana Rakan Muda (ARPRM) dari seluruh negeri Johor telah menerima anugerah dalam satu Majlis Pertauliahan ARP Rakan Muda Pingat Perak peringkat Negeri Johor Tahun 2011 di Hotel Selesa Johor Bahru. Majlis tersebut telah dirasmikan oleh Yang Berhormat , Tuan Haji Md Jais Mohd Sarday selaku Pengerusi Jawatankuasa Jabatan Belia dan Sukan Negeri Johor. 


Matlamat utama konvokesyen yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Johor dan Jabatan Belia dan Sukan Negeri Johor dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Negeri Johor ini adalah untuk melahirkan pemimpin-pemimpin muda yang akan menjadi pengerak utama kepada kestabilan dan kemajuan negara satu masa nanti.

Selain itu juga, pengiktirafan ini menjadi satu suntikkan kepada semua peserta Perak untuk melangkah setapak lagi bagi memperolehi pingat Emas.  Seramai 600 peserta yang hadir dalam konvensyen itu telah
terpeguan dan teruja dengan ucapan penuh bersemangat dari dua orang pemegang pingat Emas, Suhail Mohamed Kamarudin dan Ravichandran A/l Balasubramaniam dalam satu majlis forum yang dipengerusikan oleh saudara Nurasikin Bardan dan Ahmad Nazreen Ahmad Othman dari SMK Bandar Tenggara.

Turut hadir, Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Rakan Muda Peringkat Kebangsaan merangkap Pengarah Badan Berkuasa ARPRM, Wasitah Mohd Yusof, Pengarah Jabatan Belia dan Sukan, Mohd Nor Mohd Said, Timbalan Pengarah, Penolong Pengarah, Pegawai-pegawai Jabatan Belia dan Sukan dari lapan buah daerah, Guru Penolong Kanan Sekolah Menengah, Guru Bimbingan dan Kaunseling, pemimpin-pemimpin ARPRM, NGO's dan peserta-peserta Gangsa dari seluruh negeri Johor.
 

Siti Mariam Tobias, Penolong Pengarah Rakan Muda pula menjawab persoalan yang timbulkan oleh peserta konvokesyen. Antaranya ialah cara dan bagaimana menyiapkan pingat Emas di Pusat-pusat Pengajian Tinggi sama ada dalam dan luar negara.


Dari kiri: Suhail Mohamed Kamarudin (Pemegang Emas), Ahmad Survi (GPK Kokurikulum), Ravichandran a/l Balasubramanian (pemegang Emas), Ahmad Nazree ahmad Othman dan Nurasikin Bardan (pengerusi Forum).



Dari kiri : Cik Anili Fasha Mahadi, Pn Suriati Alias, En Aidil Shamin Abd Razak, En Ahmad Survi, En Mohd Hasry Mustakim, En Khairulnizam Mohd Yusof, Cik Siti Hanizan Samsuri dan Pn Hafilah Hamzah turut serta dalam Konvokesyen ARPRM Peringkat Negeri Johor 2011.
Anugerah
 Unit ARPRM Sekolah Aktif Tahun 2011

SMK Bandar Tenggara telah menerima anugerah Unit ARPRM Sekolah Aktif Tahun 2011. Penilaian yang dibuat oleh Badan Operasi ARPRM Negeri Johor, sekolah ini telah dikategorikan sebagai baik kerana pengurusan ARPRM bersistematik dan banyak menyumbang khidmat dalam mempromosikan ARPRM di peringkat agensi kerajaan, sekolah dan swasta. Manakala Badan Operasi Daerah Teraktif ialah Muar dan Badan Operasi NGO's Teraktif disandang oleh Pontian. Semua cenderahati telah disampaikan oleh 
YB Tuan Hj Md Jais Md Sarday.



Sijil dan pingat Perak
yang diterima peserta ARPRM SMK Bandar Tenggara 


Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ