05 March, 2011

Majlis Penutupan Kejohanan Balapan dan Padang MSSD Kulaijaya

4 MAc 2011 - Stadium Mini MPKu Kulaijaya.


KULAIJAYA Jumaat 4 Mac 2011- SM Foon Yew sekali lagi mencipta nama apabila menjadi johan keseluruhan dalam Kejohanan Balapan dan Padang MSSD Kulaijaya Kali Ke-29 yang telah berlangsung dari 1 hingga 4 Mac 2011. Walau pun pungutan pingat emas hanya 18 berbanding 21 yang diperolehi oleh SMK Tunku Abdul Rahman Putera, pungutan mata sebanyak 213.5 telah meletakkan sekolah itu pada kedudukan tangga teratas daripada 17 sekolah menengah yang menyertainya. Manakala Zon Utara menjadi johan keseluruhan sekolah rendah dengan memperolehi 17 emas, 8 perak dan 10 gangsa dengan pungutan mata 136.


Markom Giran, Pengarah Pelajaran Johor menyampaikan hadiah kemenangan kepada Muhd Khairul Asyraf (STARP) dan Ong Ching Yee (SM Foon Yew) sebagai olahragawan dan olahragawati. Beliau mengucapkan tahniah dan syabas kepada pihak PPD Kulai dan semua yang terlibat dalam menjayakan kejohanan kali ini.



Keputusan penuh dari Urusetia Kejohanan

SM FOON YEW - Johan keseluruhan sekolah menengah.

STARP - 21Emas 11Perak 12Gangsa

SMK KELAPA SAWIT - 10 Emas 10 Perak 15 Gangsa
SM Tun Hussein Onn - 17 Emas 7 Perak  3 Gangsa

SM KANGKAR PULAI - 10 Emas 6 Perak 6 Gangsa
SMK INDAHPURA - 5 Emas 10 Perak 7 Gangsa


SMK SENAI - 2 Emas 7 Perak  5 Gangsa

SM SULTAN IBRAHIM - 3 Emas 3 Perak  8 Gangsa

SMK BANDAR PUTERA - 2 Emas 5 Perak  3 Gangsa
SMK BANDAR TENGGARA 2 - 1 Emas 6 Perak  2 Gangsa
SMK TAMAN PUTERI - 2 Emas  1 Perak  4 Gangsa
SMK KULAI BESAR - 2 Emas 3 Perak 1 Gangsa
SMK BANDAR TENGGARA - 1 Emas 1 Perak  5 Gangsa
SMK KOTA KULAI - 2 Emas  1 Perak  2 Gangsa

SMK SRI PINANG - 1 Perak  4 Gangsa
SMK SULTAN ALAUDIN- 3 Gangsa
SMK MUNSHI ABDULLAH

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ