19 March, 2013

MARSHAL JAWATANKUASA HADIAH DAN CENDERAMATA MEMULAKAN TUGAS RASMI KEJOHANAN

22 Mac 2013: Stadium MPKu

JK Hadiah dan Cenderahati

Tugas marshal hadiah berjalan dengan lancar apabila semua jawatankuasa yang terlibat bergabung tenaga dalam menjayakan Kejohanan Balapan dan Padang MSS Daerah Kulaijaya kali ke-31 Tahun 2013.

Jawatankuasa-jawatankuasa tersebut ialah urus setia, pengacara kejohanan, jawatankuasa perasmian penutup, pegawai-pegawai kejohanan, pengurus pasukan dan capron serta para atlit yang terlibat.

19 Mac 2013 : Stadium Mini Majlis Perbandaran Kulaijaya (MPKu)

JK Hadiah dan Cenderahati, diketuai oleh
Hafilah Hamzah
SUMBANGAN SMK BANDAR TENGGARA
1.0 Stadium Bandar Tenggara
2.0 JK Penggambaran dan Dokumentasi
3.0 Sekolah Pertama Membuat Laporan Secara ICT
      3.1 Kejohanan MSSD
      3.2 Pertandingan Kawad Kaki
      3.2 Kejohanan Memanah MSSJ

Penyelaras Jawatankuasa Hadiah dan Cenderahati, Hafilah Hamzah ditemui berkata tugas pertama yang dilaksanakan ialah menyemak semua hadiah yang diterima daripada pembekal. Terima kasih kepada Penyelia Sukan Daerah Kulaijaya, Abdul Talib Daud kerana memberi mandat kepada SMK Bandar Tenggara untuk menjalankan tugas tersebut.

Guru Kokurikulum Tingkatan Enam, Zolkeple Jemadar mengucapkan jutaan terima kasih kepada Guru Besar, SK Polis Kem dan SK Air Manis, Hajah Azizah Ariffin dan Seroun Hj Samsudin kerana hadir pada masanya semata-mata melaksanakan tugas untuk menyampaikan hadiah kepada para pemenang disamping itu meraikan Kejohanan Balapan dan Padang MSS Daerah Kulaijaya Kali Ke-31 tahun ini.

Penyelia Sukan PPD Kulaijaya bersama
JK Hadiah dan Cenderahati
Turut hadir dalam majlis penyampaian hadiah ialah Penolong Ketua Sektor HEM Jabatan Pelajaran Johor, Rosli Husin.

SMK BANDAR TENGGARA
JK HADIAH DAN CENDERAHATI

PENGERUSI : 
TN HJ ARMAS BIN DERUSMAN

TIMBALAN PENGERUSI  : 
PN. ANIM BINTI MOHAMED JAIB

NAIB PENGERUSI 1 : 
EN. AHMAD BIN SURVI

NAIB PENGERUSI 2 : 
EN. RASHID BIN MUHIDIN



NAIB PENGERUSI 3 :
EN. MOHD POZI BIN KEMIN

JAWATANKUASA KECIL
PN. HAFILAH BINTI HAMZAH
GURU KOKURIKULUM TINGKATAN 6

EN. ZOLKEPLE BIN JEMADAR
GURU KOKURIKULUM TINGKATAN 6

CIK AINEZAH BINTI ASNI
CIK HANIFATIZA BINTI MOHD YUSOFF

CIK MUNIRAH BINTI SIDEK



MARSHAL
NUR A’FIZAH BINTI ZULCAPELE (KETUA)
NORHAZIRA ROHANI
ERNA ARINAQ ADAM
MOHAMMAD SHAHZUAN MD ABD LATIF
MUHAMMAD AZWA JAAMAT
MUHAMMAD DANIAL ASYRAF ZULKIFLI
IZZUL ISLAM ABDUL ABAS
MUHAMAD HARISS JEFRYDIN
MOHD HUSSAINI ROSLANI

NURIZZATUL AINA ABDUL SHUKOR
NURU NAQIBAH SYUHADA ABDUL MALIK
NUR FATIHAH

No comments:

Dasar Utama Kokurikulum

PERTAMA:
KEGIATAN KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA KURIKULUM KEBANGSAAN.

“Kurikulum Kebangsaan ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.”(Subperaturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997 yang diterbitkan sebagai PU(A) 531/97.

KEDUA :
Penyertaan murid dalam kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Matlamat gerakerja kokurikulum yang dikehendaki ialah penyertaan setiap orang pelajar. Setiap pelajar hendaklah mengambil bahagian sekurang-kurangnya dalam salah satu gerakerja pakaian seragam, satu kegiatan persatuan atau kelab dan satu kegiatan sukan atau permainan.”{Perkara 5.1 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 1/1985 KP(BS)8591/Jld. II(29)}

KETIGA:
Penyertaan semua guru sebagai penjawat atau pengkhidmat awam dalam mengurus, menyelia dan mengelola kegiatan kokurikulum di sekolah adalah wajib.“Penyertaan semua guru adalah dikehendaki bagi mempastikan keberkesanan pelaksanaan gerakerja kokurikulum di sekolah” (Perkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985.)

KEEMPAT:
“Kegiatan kokurikulum” yang dilaksanakan di sekolah hendaklah merupakan apa-apa kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam bilik darjah yang memberikan murid-murid peluang untuk menambah, mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari di dalam bilik darjah.” {Peraturan 2 dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997}

KELIMA:
Pelaksanaan kegiatan kokurikulum di sekolah hendaklah berasaskan prinsip penyertaan beramai-ramai tanpa ada unsur-unsur diskriminasi atau paksaan tetapi menfokus kepada peningkatan perpaduan dan integrasi di kalangan murid-murid. (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 17/2000 bertarikh 16 November 2000).

DASAR SOKONGAN:
1. “Sekolah-sekolah khususnya yang kurang kemudahan untuk gerakerja kokurikulum ini hendaklah menggalakkan pelajar-pelajarnya mengambil bahagian dalam membuat kerja-kerja amal untuk masyarakat setempat; bergotong royong memperbaiki kawasan sekolah; gerakerja-gerakerja yang menekankan perpaduan kaum, ketatanegaraan, moral dan sebagainya yang sesuai bagi pendidikan menyeluruh dan pembentukan keperibadian”. {Perkara 5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985, KP(BS)8591/Jld.((929)}.

2. Kegiatan kokurikulum di sekolah boleh dilaksanakan dengan penglibatan dan penyertaan anggota masyarakat setempat.{Rujuk Subperkara 4.2.1 dan Subperkara 5.2 dalam Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1985 KP. 8591-11(32) bertajuk “Sekolah Sebagai Institusi Masyarakat”}.

3. “Kementerian Pendidikan amat menggalakkan murid-murid bergiat dalam kegiatan Pasukan Pakaian Seragam yang terdapat di sekolah-sekolah. Selaras dengan dasar tersebut, guru-guru dan murid-murid juga dibenarkan menyertai aktiviti seperti perkhemahan, perbarisan dan kursus yang dianjurkan dari semasa ke semasa oleh agensi-agensi kerajaan atau oleh pertubuhan bukan kerajaan yang berdaftar.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 24/1998).

4. “Kementerian Pendidikan membenarkan pihak sekolah menganjurkan program lawatan pendidikan murid semasa waktu persekolahan secara terancang. Kementerian juga menggalakkan penglibatan ibu bapa yang berminat untuk menyertai lawatan-lawatan tersebut.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 12/2000).

5. “Sesuai dengan matlamat Falsafah Pendidikan Negara, Kementerian Pendidikan ingin menegaskan bahawa murid-murid di sekolah perlu diberi ruang untuk mengembangkan potensi mereka secara menyeluruh dan bersepadu agar mereka menjadi insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.” (Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/2000).6. “Sekolah hendaklah memberi penghargaan kepada guru-guru dan pelajar-pelajar atau orang perseorangan (atas penyertaan, penglibatan dan pencapaian masing-masing dalam bidang kokurikulum di sekolah). Penghargaan tidak hanya terbatas kepada kejayaan/kemenangan semata-mata, tetapi hendaklah juga diberi kepada pelajar-pelajar yang mempunyai sifat disiplin yang baik.” (Subperkara 8.2.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1985).

Sumber rujukan:
Unit Kokurikulum,
JPNJ