MENU UTAMA

19 August, 2014

KURSUS PENINGKATAN PROFESIONALISME UNTUK GPK PENTADBIRAN, HEM, KOKURIKULUM DAN GPK PETANG 2014

19 Ogos 2014: Bilik Al Baihaqi, Hotel Pantai Puteri

Tentatif program:-
Tarikh : 19 Ogos 2014
Masa : 8.30 - 10.30 petang
Modul 2 : Bicara Pendidikan
Penceramah : Encik Mohd Shahat bin Md Shah
Timbalan PPD Kulaijaya

Tentatif program:-
Tarikh : 19 Ogos 2014
Masa : 2.30 - 4.30 petang
Modul 1 : Pengurusan Sekolah
Penceramah : Encik Mohd Yusof bin Katmi
Penolong PPD Kulaijaya, Bahagian Sekolah Menengah

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013- 2025

3 OBJEKTIF PELAN PPPM
   
Muat turun PPPM
  • 1.0  Memahami prestasi dan cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia berfokuskan penambahbaikkan akses kepada pendidikan meningkatkan standard (kualiti) merapatkan jurang pencapaian (ekuiti), menggalakkan perpaduan dalam kalangan murid serta memaksimumkan keberkasanan sistem.
  • 2.0 Mewujudkan visi dan aspirasi yang jelas untuk sistem pendidikan dan setiap murid bagi 13 tahun yang seterusnya sehingga tahun 2025.
  • 3.0 Menggariskan program transformasi yang menyeluruh untuk sistem pendidikan, termasuk perubahan utama dalam Kementerian Pendidikan Malaysia yang membolehkan sistem ini memenuhi permintaan baharu dan jangkaan yang meningkat serta menyokong transformasi perkhidmatan awam
9 Bidang Keutamaan yang diperhalusi
  • Profesionalisme Perguruan
  • Kepimpinan Sekolah
  • Kualiti Guru
  • Kurikulum & Pentaksiran
  • Kecekepan Pelbagai Bahasa
  • Penglibatan Ibu bapa & Masyarakat.
  • Peluang Pasca Menengah
  • Penggunaan Sumber Kementerian Yanf Effisien & Efektif
  • Kapasiti & Keupayaan Sistem Penyampaian Kementerian.
5 ASPIRASI SISTEM
  • Akses
  • Kualiti
  • Ekuiti
  • Perpaduan
  • Kecekapan
5 ASPIRASI MURID
  • Pengetahuan
  • Kemahiran berfikir
  • Kemahiran Memimpin
  • Kemahiran dwibahasa
  • Etika dan kerohanian
  • Identiti Nasional
11 ANJAKAN
  • Pengetahuan
  • Kemahiran berfikir
  • Kemahiran Memimpin
  • Kemahiran dwibahasa
  • Etika dan kerohanian
  • Identiti Nasional


No comments:

Post a Comment