![]() |
Seronok belajar matematik |
Teori ini apabila dipraktikkan ianya menjadi satu keseronokkan dalam mempelajarai matematik. Rakan sebaya mereka yang pandai akan menunjuk cara bagaimana menyelesaikan masalah dalam matematik. Mereka melakukannya secara bersahaja, bergurau senda dan berbual-bual dalam menyelesaikan masalah.
Akhirnya soalan matematik itu dapat dijawab dengan tepat.
Muzam menambah, pelajar yang berkebolehan dipilih untuk menjadi rakan pembimbing. Mereka digelar "guru muda" yang telah diuji kemampuannya terlebih dahulu. Peranan guru muda ini ialah membantu rakan-rakan dari kelas-kelas yang berlainan untuk menyelesaikan soalan matematik.
![]() |
Cikgu matematik |
Harapan beliau, semoga kaedah ini diguna pakai secara berkesan dan berpanjangan sebelum menghadapi peperiksaan tidak lama lagi. Keduanya, meningkatkan pencapaian matematik pada peperiksaan sebenar, di mana akhirnya nanti pelajar yang gagal akan lulus, yang lulus akan baik dan yang baik akan bertambah cemerlang.